Należności – rodzaje, sposób wyceny i prezentacji w sprawozdaniu

Należności są jednym z kluczowych elementów determinujących wartość aktywów spółki. Ich złożoność i zróżnicowanie, a także podatność na utratę wartości może powodować duże problemy w odpowiedniej wycenie i prezentacji w sprawozdaniu finansowym. Na dodatkowe trudności w procesie szacowania należności ma także wpływ toczący się obecnie konflikt zbrojny na Ukrainie.

Publikacja: 13.12.2022 22:40

Należności – rodzaje, sposób wyceny i prezentacji w sprawozdaniu

Foto: Adobe Stock

Wynikiem działalności każdej jednostki gospodarczej, której podstawowym celem jest osiąganie możliwie maksymalnych przychodów, jest powstawanie należności. W akcie prawnym jakim jest ustawa o rachunkowości nie znajdziemy jednoznacznej definicji należności. Termin jest powiązany z generalną definicją aktywów, według której są to „kontrolowane przez jednostkę zasoby majątkowe o wiarygodnie określonej wartości, powstałe w wyniku przeszłych zdarzeń, które spowodują w przyszłości wpływ do jednostki korzyści ekonomicznych”. W przypadku należności będzie to w praktyce uprawnienie do otrzymania w określonym terminie świadczenia pieniężnego lub rzeczowego od dłużnika.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Julita Karaś-Gasparska: Wakacyjna amortyzacja
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
E-commerce musi się przygotować do KSeF
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Czy warto prowadzić działalność w formie spółki komandytowej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Motorówki, jachty i rowery wodne podlegają amortyzacji sezonowej
Podatki, Księgowość i Rachunkowość
Szacowanie oczekiwanych strat kredytowych wg MSSF 9 a ryzyko płynności
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama