Polski Ład wprowadził od 1 stycznia 2022 r. ulgę dla wspierających sport, kulturę i edukację (określaną także jako ulga sponsoringowa). Ulga sponsoringowa jest uregulowana w art. 26ha ustawy o PIT i art. 18ee ustawy o CIT. Przypomnijmy, że przepisy te (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.) mają zastosowanie do wydatków poniesionych po 31 grudnia 2021 r. (zob. art. 67 ust. 1 Polskiego Ładu). Z ulgi tej mogą korzystać wyłącznie podatnicy prowadzący działalność gospodarczą rozliczający się na zasadach ogólnych i podatkiem liniowym oraz podatnicy CIT uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych. Z ulgi tej nie skorzystają podatnicy rozliczający się ryczałtem ewidencjonowanym i kartą podatkową.
W niniejszej publikacji zajmiemy się ulgą dla wspierających edukację.
Ulga sponsoringowa w ustawach o PIT i o CIT
Ustawa o PIT | Ustawa o CIT |
Stosownie do art. 26ha ust. 1 ustawy o PIT podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2 ustawy o PIT, kwotę stanowiącą 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność: | Stosownie do art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwotę stanowiącą 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność: |
1) sportową, 2) kulturalną w rozumieniu ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, 3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę | – przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej. |
– przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. | Ulga sponsoringowa podlega odliczeniu wyłącznie od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej. Od dochodów z pozostałych źródeł przychodów nie można odliczać ulgi sponsoringowej. Jak wskazał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 28 kwietnia 2023 r. (0112-KDIL2-2.4011.49.2023.2.AG), „(…) przychody uzyskane z zawieranych transakcji typu forward stanowią/będą stanowić przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego nie ma/nie będzie Pan mieć możliwości odliczenia od tych dochodów wynagrodzenia wpłacanego na rzecz Klubu, na podstawie Umowy, w ramach ulgi sponsoringowej. Zgodnie z art. 26ha ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan prawo odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych z tytułu tego wynagrodzenia tylko od dochodów uzyskanych w ramach źródła działalność gospodarcza. (…)”. |
Podatnik może skorzystać z ulgi sponsoringowej, pod warunkiem że osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych (por. interpretacje indywidualne dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 25 kwietnia 2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.170.2023.1.IZ; z 2 lutego 2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.256.2022.2.KW i z 28 czerwca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG). Koszty uzyskania przychodów zaliczone do źródła przychodów zyski kapitałowe, nie będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18ee ustawy o CIT (zob. interpretację indywidualną dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 maja 2023 r., 0114-KDIP2-1.4010.118.2023.2.KW). |
Ulga sponsoringowa polega, jak czytamy w uzasadnieniu projektu Polskiego Ładu, „(…) na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. (…)”. (por. informację Ministerstwa Finansów przekazywaną do mediów na zapytania dziennikarzy z 7 grudnia 2021 r. [Polski Ład – ulgi podatkowe dla podatników] oraz interpretacje indywidualne dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lutego 2023 r., 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS i z 21 października 2022 r., 0111-KDIB2-1.4010.453.2022.3.BJ).
Potwierdzają to wytyczne/wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 14 stycznia 2022 r. (Reforma Polski Ład – stan na 14 stycznia 2022 r.), w których czytamy: „(…) Ulga polega odliczeniu od podstawy obliczenia podatku 50 proc. kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, kulturalną oraz szkolnictwo wyższe i naukę. Przedsiębiorca, który poniesie koszty na wymienione cele, oprócz zaliczenia ich do kosztów podatkowych, będzie mógł dodatkowo odliczyć 50 proc. tych kosztów od podstawy obliczenia podatku. W podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy razem 150 proc. poniesionego kosztu. Trzeba mieć na uwadze, że ulga nie dotyczy finansowania w formie darowizny – odliczeniu podlegają koszty uzyskania przychodów. (…)”. (por. wytyczne/wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 22 lutego 2022 r.; Poradnik ulga sponsoringowa. Sport – Polski Ład).
Jak rozliczyć ulgę sponsoringową
Jak czytamy w wytycznych/wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów z 14 stycznia 2022 r. (Reforma Polski Ład – stan na 14 stycznia 2022 r.), „(…) Należy ponieść koszt uprawniający do skorzystania z ulgi.
Poniesiony koszt musi być udokumentowany, np. umową sponsoringową.
Ulgę wykazuje się w zeznaniu rocznym składanym za rok podatkowy, w którym został poniesiony koszt.
Poniesione koszty rozliczone w uldze zostaną wykazane w informacji składanej w terminie złożenia zeznania rocznego. (…)”.
Przykład:
Umowa zawarta przez spółkę z o.o. X z uczelnią przewiduje w zamian za przekazanie wsparcia finansowego świadczenie przez uczelnię usługi reklamowej (logo firmy spółki na gmachu uczelni). Poniesione koszty z tytułu zakupu usługi reklamowej, w zamian za którą spółka przekazała uczelni wsparcie finansowe, spółka rozlicza w ramach kosztów uzyskania przychodów. Poniesione wydatki uprawniają spółkę do skorzystania z dodatkowego odliczenia od podstawy obliczenia podatku w ramach ulgi dla wspierających edukację.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej (w przypadku podatników PIT) albo dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych (w przypadku podatników CIT) (por. interpretacje indywidualne dyrektora KIS z 16 lutego 2023 r., 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS i z 27 grudnia 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.691.2022.2.SG).
Przykład:
W 2023 r. spółka z o.o. Y sfinansowała stypendium naukowe dla doktoranta. Łączne koszty z tego tytuły wyniosły 24 000 zł. Z tytułu ulgi dla wspierających edukację przedsiębiorca może odliczyć od dochodu ustalonego zgodnie z 18 ustawy o CIT 50 proc. poniesionych kosztów, tj. kwotę 12 000 zł. Skorzystanie z ulgi w takiej wysokości będzie możliwe, pod warunkiem że dochody uzyskane przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych za 2023 r. wyniosą w spółce co najmniej 12 000 zł. Kwota odliczenia nie może bowiem przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Załóżmy, że w 2023 r. spółka:
Wariant I: uzyskał dochód wynoszący 200 000 zł – w tym przypadku kwota ulgi wyniesie 12 000 zł.
Wariant II: uzyskał dochód 6 000 zł – w tym przypadku kwota ulgi nie może przekroczyć uzyskanego dochodu (czyli 6 000 zł.
Wariant III: poniósł stratę – w tym przypadku przedsiębiorca wogólę nie skorzysta z ulgi.
Jak wynika z odpowiedzi ministra finansów z 2 maja 2022 r. (DD2.054.38.2022) na interpelację poselską (dot. ulgi sponsoringowej w Polskim Ładzie), „(…) Ulga sponsoringowa nie wprowadziła nowej kategorii kosztów uzyskania przychodów. Nie wprowadziła też odrębnych zasad dokumentowania poniesionych kosztów uzyskania przychodów, a w szczególności nie wymaga dla celów tej ulgi potwierdzenia poniesionego kosztu wyłącznie fakturą. Rodzaje dowodów księgowych, którymi podatnik dokumentuje poniesione koszty uzyskania przychodów, warunkuje rodzaj prowadzonego przez podatnika urządzenia księgowego, w którym ewidencjonuje zdarzenia gospodarcze. W przypadku ksiąg rachunkowych są to przepisy ustawy o rachunkowości (…), a w przypadku podatkowej księgi przychodów i rozchodów, przepisy rozporządzenia ministra finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (…)”. (por. odpowiedź ministra finansów na interpelację/zapytanie poselskie (w sprawie nowo wprowadzonego odliczenia określanego jako ulga sponsoringowa, której celem jest wspieranie sportu, edukacji oraz kultury) z 23 września 2022 r., DD6.054.19.2022).
Uwaga!
Należy pamiętać, że w przypadku wspólników spółki niebędącej osobą prawną ulgę sponsoringową u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe (zob. art. 8 ustawy o PIT i art. 5 ust. 1 ustawy o CIT). (por. interpretacje indywidualne dyrektora KIS z 16 sierpnia 2022 r., 0114-KDIP3-1.4011.346.2022.6.LS; z 16 lutego 2023 r., 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS i z 20 lipca 2022 r., 0115-KDIT3.4011.172.2022.2.AWO).
Wydatki muszą być kosztem podatkowym
Należy podkreślić, że – jak wynika z odpowiedzi ministra finansów z 2 maja 2022 r. (DD2.054.38.2022) na interpelację poselską (dot. ulgi sponsoringowej w Polskim Ładzie), „(…) Ulga jest związana z poniesionymi przez podatnika kosztami uzyskania przychodów. Oznacza to, że w ramach ulgi sponsoringowej odliczeniu podlegają tylko te koszty, które spełniają kryteria kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Przepisy o podatku dochodowym do kosztów uzyskania przychodów zaliczają koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wyłączonych z kosztów podatkowych (…)”.
Jeżeli poniesione wydatki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o PIT lub art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, to podatnik nie może skorzystać z ulgi sponsoringowej (por. interpretację indywidualną dyrektora KIS z 11 października 2022 r., 0111-KDIB1-2.4010.238.2022.2.ANK).
Uwaga!
Dokonywane odpisy amortyzacyjne mogą być kosztem uzyskania przychodów w całości na zasadach ogólnych, pomimo iż podatnik odliczy 50 proc. kosztów na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w ramach ulgi sponsoringowej.
Ulga dla wspierających edukację
Przepisy o PIT i o CIT | Komentarz |
Stosownie do art. 26ha ust. 5 ustawy o PIT i art. 18ee ust. 5 ustawy o CIT za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę uznaje się koszty poniesione na: | |
1) stypendia, o których mowa w: a) art. 97 i art. 213 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, b) art. 283 ustawy z 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce | Są to: ∑ stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie, które może być przyznane studentowi przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną (art. 97 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce), ∑ stypendium naukowe, które może być przyznane doktorantowi przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną na zasadach określonych w art. 97 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 213 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce) ∑ stypendia, o których mowa w art. 283 ustawy z 3 lipca 2018 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. stypendia naukowe dla doktorantów, którzy rozpoczęli studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020. |
2) finansowanie zatrudnionemu przez podatnika pracownikowi opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, określonych w umowie zawartej pomiędzy podmiotem prowadzącym kształcenie a osobą podejmującą kształcenie; | Kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach można pobierać opłaty (art. 163 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce). Są to więc opłaty za kształcenie na studiach podyplomowych, kształcenie specjalistyczne lub kształcenie w innych formach (por. wytyczne/wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 14 stycznia 2022 r. (Reforma Polski Ład – stan na 14 stycznia 2022 r.). |
3) finansowanie wynagrodzeń, wraz z pochodnymi, studentów odbywających u podatnika staże i praktyki przewidziane programem studiów; | |
4) sfinansowanie studiów dualnych, o których mowa w art. 62 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, na konkretnym kierunku studiów, w tym koszty praktyk; | Uczelnia może prowadzić studia dualne, które są studiami o profilu praktycznym, prowadzonymi z udziałem pracodawcy. Organizację studiów określa umowa zawarta w formie pisemnej (art. 62 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce). |
5) wynagrodzenie wypłacane w okresie sześciu miesięcy od dnia zatrudnienia przez podatnika organizującego praktyki zawodowe dla studentów danej uczelni pracownikowi będącemu absolwentem studiów w tej uczelni zatrudnionemu za pośrednictwem akademickiego biura karier, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzonego przez tę uczelnię. | Akademickie biuro karier – stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – oznacza jednostkę działającą na rzecz aktywizacji zawodowej studentów i absolwentów szkoły wyższej, prowadzoną przez szkołę wyższą lub organizację studencką, do której zadań należy w szczególności: a) dostarczanie studentom i absolwentom szkoły wyższej informacji o rynku pracy i możliwościach podnoszenia kwalifikacji zawodowych, b) zbieranie, klasyfikowanie i udostępnianie ofert pracy, staży i praktyk zawodowych, c) prowadzenie bazy danych studentów i absolwentów uczelni zainteresowanych znalezieniem pracy, d) pomoc pracodawcom w pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów na wolne miejsca pracy oraz staże zawodowe, e) pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy. |
Konieczna jest umowa z uczelnią
Odliczenie kosztów, o których mowa w art. 26ha ust. 5 pkt 3–5 ustawy o PIT i art. 18ee ust. 5 pkt 3–5 ustawy o CIT, przysługuje pod warunkiem, że są ponoszone na podstawie umowy zawartej przez podatnika z uczelnią (art. 26ha ust. 6 ustawy o PIT i art. 18ee ust. 6 ustawy o CIT).
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2022 r. (0111-KDIB1-1.4010.691.2022.2.SG) wskazał, że „(…) Jak wynika z opisu sprawy wnioskodawca każdorazowo zawiera umowę ze swoim pracownikiem, na podstawie której zobowiązuje się do dofinansowania studiów podyplomowych. Zgodnie z treścią umowy o dofinansowanie wnioskodawca zobowiązuje się pokryć część kosztów tych studiów. Jednocześnie, w związku z uzyskaniem dofinansowania od wnioskodawcy, pracownik zobowiązuje się m.in. do uczestnictwa w studiach podyplomowych zgodnie z harmonogramem zajęć i terminowego ich ukończenia, przystąpienia do egzaminów częściowych i końcowych, o ile są przewidziane, oraz otrzymania pozytywnych ocen z egzaminów, przedłożenia wnioskodawcy harmonogramu zajęć w ramach studiów podyplomowych i wszelkich jego aktualizacji, przedłożenia w terminie 30 dni od końca ukończenia studiów podyplomowych dyplomu lub zaświadczenia stwierdzającego ukończenie studiów, informowania wnioskodawcy na jego wniosek o przebiegu kursu i swoich postępach. Odnosząc zatem powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że jak wynika z opisu sprawy, umowa z podmiotem prowadzącym szkolenie, tj. umowa, z której będą wynikać opłaty, o których mowa w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, będzie zawierana bezpośrednio między takim podmiotem a pracownikiem wnioskodawcy. Wnioskodawca nie będzie bezpośrednio stroną takiej umowy. Wnioskodawca będzie jedynie stroną umowy o dofinansowanie. Zatem koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie, które zgodnie z art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT przeznaczone zostaną na finansowanie zatrudnionym pracownikom opłat, o których mowa w art. 163 ust. 2 Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce będą stanowić koszty poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, o której mowa w art. 18ee ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT. W konsekwencji spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50 proc. tych kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę. (…)”.
Z kolei, jak wskazał dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 8 grudnia 2022 r. (0114-KDIP2-2.4010.49.2022.5.RK), „(…) wydatki promujące edukację ponoszone przez spółkę na:
4) finansowanie przez spółkę opłat za studia podyplomowe MBA,
5) zatrudnianie stażystów poprzez organizowanie praktyk dla studentów uczelni, zatrudnionych za pośrednictwem akademickiego biura karier,
6) zatrudnianie absolwentów uczelni za pośrednictwem akademickiego biura karier, na podstawie podpisanej umowy z daną uczelnią
o ile koszty wymienione w pkt 5) są/będą ponoszone na podstawie zawartej przez spółkę umowy z daną uczelnią
– będą stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę, uprawniające do skorzystania z ulgi na sponsoring zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. (…)”.
Uwaga!
Prawo do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie przysługuje podatnikowi będącemu założycielem uczelni niepublicznej (art. 26ha ust. 7 ustawy o PIT i art. 18ee ust. 7 ustawy o CIT).
Trzeba spełnić dodatkowe warunki
Ustawa o PIT | Ustawa o CIT |
Koszty, o których mowa w art. 26ha ust. 1 ustawy o PIT, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy obliczenia podatku (art. 26ha ust. 8 ustawy o PIT). | Koszty, o których mowa w art. 18ee ust. 1 ustawy o CIT, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18ee ust. 8 ustawy o CIT). |
Jak jednak wskazał dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2022 r. (0111-KDIB1-1.4010.691.2022.2.SG), „(…) Jeżeli zatem koszty poniesione na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę zostaną podatnikowi zwrócone lub zostały już odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, to w tej części nie podlegają odliczeniu. Nie przekreśla to jednak możliwości odliczenia kosztu w części niepokrytej otrzymanym zwrotem dofinansowania. Za przyjęciem takiego poglądu przemawia wykładnia cytowanego przepisu, którego celem było zapewnienie, by w kosztach stanowiących podstawę obliczenia ulgi na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę nie były uwzględniane koszty, których ciężar ekonomiczny nie został poniesiony przez podatnika. W przypadku wydatków, w części niepokrytych otrzymanym zwrotem dofinansowania, ciężar ekonomiczny ponoszony jest jednak przez wnioskodawcę. Tym samym jeżeli dojdzie do spełnienia się przesłanek, o których mowa w umowie o dofinansowanie i pracownik wnioskodawcy zwróci wnioskodawcy dofinansowanie, to wnioskodawca w zależności od wysokości zwrotu będzie uprawniony w dalszym ciągu do zastosowania ulgi na działalność wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę w części niepokrytej zwróconymi przez pracownika środkami. (…)”. Odliczenie na innej podstawie wydatków kwalifikujących się do objęcia ulgą sponsoringową uniemożliwia skorzystanie z ulgi sponsoringowej (por. interpretację indywidualną dyrektora KIS z 3 stycznia 2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.623.2022.2.BJ). |
Darowizny nie są objęte ulgą
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów co do zasady darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (zob. art. 23 ust. 1 pkt 11 i ust. 6 ustawy o PIT oraz art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT). Jeżeli zatem wydatki poniesione np. na uczelnię stanowiłyby w istocie darowiznę, a w konsekwencji nie stanowiły kosztu uzyskania przychodów, to podatnik nie mógłby skorzystać z ulgi dla wspierających edukację w stosunku do tego wydatku.