Aktualizacja: 07.03.2025 04:06 Publikacja: 16.12.2024 05:30
Foto: Adobe Stock
SPIS TREŚCI
Właściciele firm, którzy latami rozwijali swoje przedsiębiorstwa, planując sukcesję, najczęściej myślą o przekazaniu firmy rodzinie. Niestety nie zawsze jest to możliwe. Często potencjalni następcy mają już swoje plany zawodowe, nie interesuje ich branża, w której działa rodzinna firma, lub nie mają aspiracji, by nią zarządzać. Statystyki pokazują, że tylko ok. 30 proc. firm przetrwa do drugiego pokolenia, a zaledwie 12 proc. do trzeciego pokolenia. Jeśli w rodzinie nie ma następców gotowych przejąć stery, to nadchodzi moment, by zastanowić się co dalej. To wyzwanie zmusza przedsiębiorców do poszukiwania innych rozwiązań. Jednym z efektywnych narzędzi, które stanowić może alternatywę dla tradycyjnych form sukcesji, jest tzw. ESOP (Employee Stock Option Plan).
Wydatki na fit-out są ponoszone w celu dostosowania obiektu do potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta, więc nie są atrakcyjne ani pożądane dla kolejnego najemcy. Nie stanowią zatem ulepszenia środka trwałego.
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Wojewódzkie sądy administracyjne prezentują rozbieżne stanowiska co do opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki korzystające z CIT estońskiego na rzecz podmiotów powiązanych. Kluczowe będzie stanowisko, jakie zajmie w tej sprawie NSA.
Jeżeli spółka posiada zakład podatkowy, to powinna zweryfikować przesunięcia pomiędzy nią a tym zakładem w celu wyodrębnienia transakcji kontrolowanych, a przed przystąpieniem do ich realizacji ustalić ceny w sposób rynkowy.
Firma po to startuje w przetargu, aby dostać zamówienie i uzyskać przychód. Może zaliczyć wydatki (m.in. wadium) do podatkowych kosztów, nawet jak nie uda się jej tych celów zrealizować.
Jednym z wyzwań pojawiających się już na pierwszym etapie analiz związanych wdrożeniem globalnego podatku wyrównawczego (GloBE) jest analiza możliwości skorzystania z tzw. bezpiecznych przystani.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Jak pracuje słynny zespół deregulacyjny i jak chce wybrać 300 projektów do przedstawienia rządowi, z lawiny pomysłów, które do nich trafiły? O tym red. Aleksandra Ptak–Iglewska rozmawia w programie Rzecz o Biznesie z Adamem Malinowskim, dyrektorem krajowym Corporate Connections.
USA odcinają Ukrainę od danych wywiadowczych, a Donald Trump ponownie mówi o przejęciu Grenlandii. Niemcy planują gigantyczne wydatki i zmiany w konstytucji, a Unia Europejska podtrzymuje zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Tymczasem Chiny publikują ambitny plan gospodarczy na 2025 rok.
Gościem Tomasza Pietrygi w magazynie „Rzecz o Prawie” był prof. Konrad Raczkowski ekonomista z UKSW, Centrum Gospodarki Światowej oraz członek Związku Rzemiosła Polskiego, który ocenił sytuację geopolityczną wokół Ukrainy po nagłym zwrocie administracji Donalda Trumpa.
Ograniczenie 800+ tylko dla pracujących budzi kontrowersje wśród ekonomistów. Polska gospodarka zaskakuje pozytywnymi danymi, a Unia Europejska łagodzi normy dla producentów aut. Tymczasem Donald Trump zapowiada kolejne cła, zaostrzając wojnę handlową z Chinami.
Brazylijski producent samolotów pasażerskich i wojskowych ma za sobą dobry rok. Wyraźnie umacnia się na rynku jako, „ten trzeci” za Airbusem i Boeingiem. Wcześniej na tym miejscu typowano chińskiego Comaca.
Prokuratura w Mediolanie uruchomiła śledztwo wobec Twittera (obecnie X), platformy Elona Muska o uchylanie się od płacenia podatków we Włoszech — poinformował agencję AFP przedstawiciel włoskiego wymiaru sprawiedliwości.
Przynajmniej 7. kierunków do wyboru będą mieli tego lata pasażerowie odlatujący z lotniska w Radomiu. Według prognoz skorzysta z niego w szczycie sezonu przynajmniej po 20 tys. pasażerów miesięcznie.
Podczas konsultacji amerykańsko-rosyjskich w Stambule strona rosyjska zaprosiła przewoźników z USA do wznowienia połączeń. Sami Rosjanie nie mogą ich wykonać i to z różnych powodów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas