Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwróciła się spółka – wydawca portalu www. Portal to stworzona przez spółkę zorganizowana platforma informatyczno-informacyjna udostępniona w sieci. Spółka świadczy za jego pomocą na rzecz użytkowników usługi zapewniające dostęp do materiałów tekstowych, graficznych i multimedialnych o szeroko rozumianej tematyce kultury i sztuki. Spółka uzyskuje przychody między innymi ze sprzedaży przestrzeni reklamowej w portalu.
Strategia marketingowa...
Spółka przyjęła strategię marketingową wydawcy odpowiedzialnego społecznie, dlatego zamierza upowszechniać poprzez portal działalność społecznie użyteczną m.in. w obszarach kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego. Będzie wspierać działalność społecznie użyteczną w tych obszarach, a jej beneficjentami będą osoby, instytucje (np. kulturalne) lub społeczności (np. dorośli, dzieci i młodzież itp.).
...zachęci reklamodawców
Firma uważała, że podejmowanie działań uwzględniających w prowadzonej działalności gospodarczej problematykę społeczną wpływa na jej postrzeganie jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie. Może to spowodować wzrost zainteresowania portalem (zwiększenie liczby wejść na stronę internetową). To z kolei jest brane pod uwagę przy wyborze środka masowego przekazu, w którym emitowane są reklamy, a w konsekwencji może mieć wpływ na przychody spółki. Liczba wejść na strony internetowe ma wpływ na poziom uzyskiwanego wynagrodzenia z tytułu emisji reklam.
Spółka wskazała też, że poinformuje o wspieranych przez siebie osobach, instytucjach lub społecznościach w ramach działań społecznie użytecznych na stronach portalu.
Jakie aktywności
Użytkownicy portalu będą mogli aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciu. Będą mogli np. zgłaszać konkretne towary i usługi, które w ich ocenie najlepiej przyczynią się do zrealizowania celu społecznie użytecznego. Wsparcie spółki będzie polegać m.in. na nabywaniu towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym, np. zakup strojów dla zespołu tańca ludowego. Poniesienie tych wydatków jest konieczne, aby informacje o podjętym działaniu mogły stać się elementem portalu. Bez zakupu strojów nie będzie można pokazać na portalu zdjęć zespołu w tych strojach podczas występów.
Dokumenty i zapłata
Po otrzymaniu faktury dokumentującej wydatki na towary i usługi pozostające w bezpośrednim związku z działalnością społecznie użyteczną spółka opłaci taką fakturę przelewem bankowym. Spółka będzie gromadzić także inne dokumenty, z których będzie wynikać związek nabywanych towarów i usług z działalnością społecznie użyteczną upowszechnianą i wspieraną przez nią. Spółka chciała się upewnić, czy tego rodzaju wydatki będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Fiskus się zgadza
Izba Skarbowa w Katowicach potwierdziła możliwość rozliczenia opisanych wydatków w rachunku podatkowym w interpretacjach z 11 października 2016 r. (IBPB-1-1/4510-231/16-1/BK i IBPB-1-1/4510-232/16-1/BK).
Fiskus przypomniał, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (art. 15 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o CIT).
Aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (kosztem uzyskania przychodu podatnika nie mogą być wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż on sam),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Opisane przez spółkę wydatki na nabycie towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieraniem przez spółkę działalności społecznie użytecznej mogą być dla niej kosztem uzyskania przychodów. W szczególności przemawia za tym fakt, że są one ponoszone przez spółkę jako element strategii marketingowej i mogą mieć wpływ na uzyskiwane przez nią przychody ze sprzedaży przestrzeni reklamowej w wydawanym przez nią portalu.
—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy
podstawa prawna: ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 1888, ze zm.)