Spółka nabywa usługi od firmy z UE świadczone za pomocą aplikacji internetowych. Ze względu na dużą anonimowość kontrahenta związaną z automatyzacją świadczonych przez niego usług i brak bezpośredniego kontaktu z pracownikami usługodawcy spółka nie może uzyskać jego certyfikatu rezydencji podatkowej. Nie jest też w stanie pobrać podatku u źródła w momencie zapłaty za usługi, ponieważ zautomatyzowany system płatności za usługi stosowany przez kontrahenta uniemożliwia taką czynność. Chcąc wywiązać się z obowiązku poboru i zapłaty podatku u źródła, spółka płaci tę daninę z własnych środków obrotowych. Czy zapłacony przez nią zryczałtowany podatek u źródła (CIT) będzie zwiększał podstawę opodatkowania VAT w imporcie usług?

Ustawodawca nie określił szczególnych zasad ustalania podstawy opodatkowania z tytułu importu usług, z wyjątkiem art. 30c ust. 1 ustawy o VAT, który określa, kiedy nie ustala się podstawy opodatkowania z tytułu importu usług. Podstawę opodatkowania importu usług ustala się zatem na podstawie zasad ogólnych.

Podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą sprzedawca towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, łącznie z otrzymanymi dotacjami, sub- wencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Taka definicja podstawy opodatkowania wynika z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Stosownie do art. 29a ust. 6 tej ustawy podstawa opodatkowania obejmuje:

1) podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku,

2) koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Należy przyjąć, że jeśli spółka zapłaci z własnych środków zryczałtowany CIT (podatek u źródła) od należności wypłacanych na rzecz kontrahenta z UE, to wartość zapłaconego podatku powinna zostać uwzględniona w podstawie opodat- kowania w imporcie usług. Taki sposób postępowania potwierdziła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 31 marca 2015 r. (IPPP3/4512-72/15-4/JF).

—Marcin Szymankiewicz, doradca podatkowy