KiedyVAT przy sprzedaży książek przez internet

Gdy wydawnictwo handluje swoimi publikacjami w sieci, moment powstania obowiązku podatkowego zależy od tego, kim jest nabywca i kiedy uregulował należność za zakupy. Gdy klientem jest firma, decyduje data wystawienia faktury.

Publikacja: 16.11.2015 02:00

KiedyVAT przy sprzedaży książek przez internet

Foto: 123RF

Wydawnictwo (podatnik VAT czynny) sprzedaje książki (PKWiU ex 58.11.1) m.in. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Zamówienia składane są za pomocą strony internetowej wydawnictwa. Towary wysyłane są nabywcom na koszt sprzedawcy (czyli wydawnictwa) za pośrednictwem firmy kurierskiej albo poczty. W zamieszczonym na stronie internetowej regulaminie sprzedaży moment dostawy towarów został określony w następujący sposób: „dostawa towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia". Każdorazowa sprzedaż jest dokumentowana fakturą wysławianą w dniu wydania książki kurierowi (poczcie). Nabywca wybiera formę płatności, tzn. albo przelewem przed wydaniem towaru kurierowi (poczcie), albo za pobraniem przez kuriera (listonosza). Kiedy wydawnictwo powinno rozpoznać obowiązek podatkowy? Czy następuje to w dacie wystawienia faktury, gdyż w przypadku sprzedaży książek ustawodawca określił szczególny sposób powstania obowiązku podatkowego? – pyta czytelnik.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Czy polski oddział zagranicznej firmy musi mieć osobny NIP? Sąd odpowiedział
Podatki
Ważny wyrok TSUE. Rekompensata za straty spółki bez podatku VAT
Podatki
Koszty wynagrodzeń mogą dać korzyść wiele razy. Przyjazna podatnikom interpretacja
Podatki
Projekt: fiskus odpuści odsetki za czas kontroli. To spełnienie postulatu deregulacji
Podatki
Rząd chce odroczyć obowiązek raportowania ESG
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku