sylwia rzymkowska
W grudniu Komisja Europejska zapowiedziała, że zbada politykę podatkową państw członkowskich, szczególnie wydawanie tax rulings. To angielskie wyrażenie bywa rozumiane szeroko – jako interpretacje prawa wydawane przez władze odpowiedzialne za podatki.
W tym wypadku jednak raczej nie chodzi o interpretacje prawa podatkowego w zakresie przepisów krajowych, w tym te wydawane w Polsce na podstawie ordynacji podatkowej. Komisja zapowiedziała bowiem, że jej działania są kontynuacją postępowań przeciwko kilku wielkim międzynarodowym korporacjom, podejmowanych już od czerwca 2013 r. na podstawie przepisów o pomocy publicznej.
Sądząc z treści wydanych już decyzji w tych sprawach, których część została podana do publicznej wiadomości, należy uznać, że uwaga Komisji będzie się raczej koncentrowała na uprzednich porozumieniach cenowych. Ta instytucja, istniejąca także w Polsce, odnosi się do transakcji między podmiotami powiązanymi i – w uproszczeniu – dotyczy zatwierdzenia przez administrację podatkową sposobu kalkulacji wynagrodzenia w transakcjach zawieranych pomiędzy takimi podmiotami.
Jednakże w wypadku przynajmniej kilku z badanych przez Komisję korporacji, m.in. Starbucks w Holandii, Apple w Irlandii, Fiat w Luksemburgu, okazało się, że zawarte z władzami podatkowymi porozumienie w rzeczywistości przyznaje im przywileje podatkowe, będące niedozwoloną pomocą publiczną. Wobec tych podmiotów wszczęto procedurę dotyczącą zniesienia lub zmiany udzielonej pomocy publicznej. Wskazano także możliwość odzyskania kwot udzielonej pomocy od jej odbiorcy.
Chociaż Komisja w oficjalnym komunikacie nie sprecyzowała, jakie tax rulings w państwach członkowskich będą zbadane, to logiczną konsekwencją jej działań od czerwca 2013 r. i związanych z tym zapowiedzi przedstawionych w czerwcu 2014 r. będzie analiza polityki państw członkowskich w zakresie porozumień cenowych. Może to dotyczyć także porozumień cenowych zawartych w Polsce w zakresie relacji międzynarodowych.
Komisja w prowadzonych postępowaniach zwraca uwagę na całość tzw. łańcucha wartości, ponieważ on powinien mieć wpływ na przypisywanie zysków do określonych lokalizacji spółek wchodzących w skład międzynarodowej grupy. Wynika z tego, że transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi nie powinny być analizowane jednostkowo, ale w odniesieniu także do innych transakcji, które mają wpływ na poziom zysku w danym kraju. Podobne podejście wynika także z prowadzonych obecnie przez OECD prac dotyczących przeciwdziałaniu erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysków. Wytyczne OECD w tym zakresie są uznawane przez Komisję Europejską, a także przez Polskę.
—oprac. roch
Autorka jest doradcą podatkowym, prezesem zarządu Stowarzyszenia Centrum Cen Transferowych