Czytając przygotowany przez MF projekt, można odnieść wrażenie, że administracja staje się przyjazna podatnikom.
Janusz Janowski: Wsparcie podatników w samodzielnym wypełnianiu zobowiązań wpisuje się w zmiany zapowiedziane przez premier Ewę Kopacz. Nowością będzie wprowadzenie asystenta podatnika. Na wniosek mikroprzedsiębiorcy asystent będzie pomagał mu m.in. w wyborze formy opodatkowania, w rozliczeniach, udzieli też informacji na temat przysługujących mu ulg. Nie będzie to jednak obsługa rachunkowa ani doradztwo podatkowe. Asystenci nie będą wypełniali dokumentów za zainteresowanych.
Jakie zmiany dotyczyć będą kwestii informacyjnych?
Modernizujemy call center działające w ramach biur Krajowej Informacji Podatkowej, które cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem, ale podatnicy mają trudności z dodzwonieniem się do niego. Od połowy 2015 r. powinno już być znacznie mniej kłopotów z uzyskaniem porady konsultanta.
Inne zmiany dotyczyć będą wiążących interpretacji podatkowych. Obecnie są one wydawane przez pięć różnych izb skarbowych, co sprawia, że niekiedy interpretacje w podobnych stanach faktycznych są różne. Chcemy, by docelowo każde z pięciu biur Krajowej Informacji Podatkowej specjalizowało się w innym podatku, np. VAT lub PIT.
Ponadto podatnicy będą mogli załatwiać wszystkie sprawy w dowolnym urzędzie skarbowym na terenie całej Polski. Do końca maja 2015 r. będzie to możliwe w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn oraz karty podatkowej.
Część doradców krytykuje zmiany organizacyjne administracji podatkowej za osłabienie pozycji urzędów skarbowych.
Naczelnik urzędu skarbowego pozostaje organem podatkowym. Przestaje być pracodawcą, co nie znaczy jednak, że nie będzie miał realnego wpływu na podlegających mu pracowników. W szczególności jego opinia będzie wiążąca dla dyrektora izby skarbowej w kwestiach kadrowo- -płacowych.
—rozmawiała Monika Pogroszewska