Rz: Niektóre firmy wykorzystują w swojej działalności zabytkowe nieruchomości – pałace, zamki, kamienice. Czy dają one jakieś korzyści podatkowe?
Agnieszka Wnuk:
Tak, zaletą takich nieruchomości jest to, że można je szybko rozliczyć w kosztach. Generalnie wiele nieruchomości użytkowych amortyzujemy aż przez ?40 lat, przepisy przewidują jednak dla niektórych ?z nich pewne preferencje, ?np. indywidualne stawki. Dotyczy to także ?zabytków, które można zamortyzować nawet ?w trzy lata.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zastosować indywidualną stawkę?
Przede wszystkim ustalić, czy nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków. Przypomnijmy, ?że przepisy pozwalają na zastosowanie skróconej amortyzacji, np. wtedy gdy firma wykorzystuje budynki wymienione w rodzaju ?109 Klasyfikacji Środków Trwałych. Znajdują się tam m.in. obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską. Z ustawy ?o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami wynika, że do rejestru zabytków wpisuje się dobra kultury nieruchome, ruchome oraz kolekcje na podstawie decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków wydanej z urzędu lub na wniosek właściciela dobra kultury, jego użytkownika bądź właściwego organu powiatu lub gminy albo ministra kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
Czy to wystarczy?
Nie, są jeszcze inne warunki. Nieruchomość, którą chcemy zamortyzować w trzy lata, musi być używana, czyli wykorzystywana przed nabyciem przez przynajmniej pięć lat. Zabytki – z samej definicji – powinny spełniać ten warunek. Przedsiębiorca musi jednak zadbać o to, ?aby mieć dokumenty, które potwierdzają okres ?wykorzystywania ?nieruchomości przez poprzedników.
Przepisy nie precyzują, jak wykazać wcześniejsze używanie, więc można je potwierdzić w różnoraki sposób. Przykładowo przedstawiając akt notarialny, na podstawie którego nieruchomość została nabyta, umowy najmu, kopię dziennika budowy czy nawet oświadczenie pierwotnego właściciela.
Warto wspomnieć, że indywidualną stawkę można zastosować także wtedy, ?gdy nieruchomość jest ulepszona. Przy czym poniesione przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych wydatki na ulepszenie muszą stanowić przynajmniej ?30 proc. wartości początkowej nieruchomości.
—rozmawiał Przemysław Wojtasik