Ustawa regulująca kwestię rozliczania VAT dotyczącego pojazdów została uchwalona 7 lutego br. i czeka obecnie na podpis prezydenta.

Podobnie jak jest teraz, także na gruncie nowych przepisów pojazdy będą się dzielić na dwie grupy:

- ?pojazdy uprawniające do dokonywania pełnych odliczeń z nimi związanych (w tym pełnego odliczania podatku naliczonego z tytułu ich nabycia) oraz

- ?pojazdy samochodowe uprawniające do częściowych odliczeń (z zastrzeżeniem, że zakres odliczeń dotyczących takich pojazdów istotnie się zmieni).

Definicja w ustawie

Pojazdami samochodowymi uprawniającymi do pełnych odliczeń będą na gruncie nowych przepisów przede wszystkim:

1) ?pojazdy niebędące pojazdami samochodowymi ?w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym (czyli w rozumieniu ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo ?o ruchu drogowym, tekst jedn. DzU z 2012 r., ?poz. 1137 ze zm.) oraz

2) ?pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów ?o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Wynika to z art. 2 pkt 34, który od 1 kwietnia 2014 r. zostanie dodany do ustawy o VAT i który określa definicję pojazdu samochodowego w rozumieniu przepisów o VAT.

Za pojazdy takie uważać się będzie pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. A zatem ww. dwie kategorie pojazdów nie będą od 1 kwietnia 2014 r. pojazdami samochodowymi w rozumieniu VAT. W konsekwencji nie będą ich dotyczyć ograniczenia w dokonywaniu odliczeń związanych z pojazdami samochodowymi, które są określone w art. 86a ustawy o VAT.

Co wynika z prawa o ruchu drogowym

Pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym są pojazdy silnikowe, których konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, z wyjątkiem ciągnika rolniczego (zob. ?art. 2 pkt 33 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

Pojazdami silnikowymi są pojazdy wyposażone ?w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego (zob. art. 2 pkt 32 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

Pojazdami są zaś środki transportu przeznaczone do poruszania się po drodze oraz maszyny i urządzenia do tego przystosowane (zob. art. 2 pkt 31 ustawy – Prawo o ruchu drogowym).

W świetle tych przepisów nie wszystkie pojazdy są pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, w konsekwencji zaś nie wszystkie pojazdy będą pojazdami samochodowymi w rozumieniu VAT >patrz tabela.

Tylko do działalności gospodarczej

Kolejne dwie kategorie pojazdów dające prawo do pełnych odliczeń będą określone w art. 86a ust. 3 ?pkt 1 ustawy o VAT. Pojazdami tymi będą zatem, po pierwsze, pojazdy samochodowe wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, czyli (zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy o VAT):

1)? pojazdy samochodowe, których sposób wykorzystania przez podatnika, zwłaszcza określony ?w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez niego dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych ?z działalnością gospodarczą, oraz

2) ?pojazdy samochodowe, których konstrukcja wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne (pojazdy takie będą wymienione ?w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT).

Jednocześnie do pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń należeć będą pojazdy samochodowe konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą (czyli autobusy), jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie ich przeznaczenie.

Ciągniki siodłowe tak jak dotychczas

Teoretycznie do pojazdów uprawniających do pełnych odliczeń nie muszą należeć ciągniki siodłowe, gdyż są one pojazdami samochodowymi, które nie mają określonej dopuszczalnej masy całkowitej (a jedynie dopuszczalny nacisk na oś oraz ciężar własny). Nie zostały również wymienione wśród pojazdów samochodowych, których konstrukcja skutkuje automatycznym uznaniem ich za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Należy jednak uznać, że – podobnie jak na gruncie przepisów obowiązujących w poprzednich latach (zob. przykładowo pismo Ministerstwa Finansów z 14 maja 2004 r., PP3-812-392/2004/JŁ/1585PP, czy interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 12 maja 2011 r., IPPP2/443-118/11-4/JW) – ciągniki siodłowe należeć będą od 1 kwietnia 2014 r. zawsze (w szczególności bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu) do pojazdów samochodowych uprawniających do pełnych odliczeń >patrz tabela.

Autor jest doradcą podatkowym oraz autorem komentarza do ustawy o VAT