- Prowadzę firmę handlowo-produkcyjną, rozliczając się za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Niedawno zmarł jeden z moich pracowników. Na pogrzebie była delegacja, ?a z firmowych środków sfinansowałem wiązankę kwiatów i nekrolog w gazecie. Czy mogę te wydatki wpisać w księdze przychodów i rozchodów jako podatkowy koszt?
– pyta czytelnik.
Upamiętnianie zmarłych pracowników jest powszechnym zwyczajem i dobrze świadczy o relacjach w firmie. Dlatego wydatki związane ?z pogrzebem można zaliczyć do kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i zaewidencjonować w księdze przychodów i rozchodów.
Fiskus się z tym zgadza. Spójrzmy na sprawę rozpatrywaną przez Izbę Skarbową ?w Łodzi (interpretacja z 19 grudnia 2013 r., IPTPB3/ 423-359/13-4/GG). W związku ze śmiercią pracownika firma poniosła wiele wydatków. Między innymi na zakup wieńców pogrzebowych, wykupienie nekrologów i kondolencji umieszczanych w prasie. Opłaciła też transport pracowników uczestniczących w pogrzebie. Chciałaby zaliczyć wydatki do kosztów uzyskania przychodów.
Argumentowała, że upamiętnienie pracownika jest wyrazem szacunku dla jego wkładu w tworzenie firmy ?i podziękowaniem za pracę. Takie postępowanie wzmacnia firmowe więzi i ma określone działanie motywacyjne. Zdaniem przedsiębiorcy są spełnione ustawowe przesłanki zaliczenia wydatków do podatkowych kosztów. Są one bowiem celowe i efektywne ?z punktu widzenia interesów ?i funkcjonowania firmy.
Pracodawca podkreślił też, że praktyka upamiętniania zmarłych jest jednym z podstawowych kanonów polskiej kultury i powszechnie przyjętą normą zwyczajową. Kierując się elementarnymi zasadami współżycia społecznego, ma więc obowiązek, w dowód uznania dla zasług pracownika, upamiętnić go złożeniem wieńca na grobie czy też wykupieniem nekrologu lub umieszczeniem kondolencji ?w prasie.
Firma zastrzegła, że wydatki na udział w pogrzebie ?i wykupienie nekrologów nie są ponoszone w celach reprezentacyjnych. Nie działa ona bowiem w celu uwypuklenia swojej zasobności, a jedynie realizuje obowiązkowe w naszej kulturze normy społeczne. W tej sytuacji nie będzie więc miał zastosowania przepis wyłączający nakłady na reprezentację z podatkowych kosztów.
Fiskus potwierdził to stanowisko. Łódzka Izba Skarbowa pozwoliła też na odliczenie od tych wydatków VAT (interpretacja z 18 grudnia 2013 r., IPTPP2/?443-751/13-4/JN). Podkreśliła, że do nabycia prawa do odliczenia niezbędny jest związek zakupów z działalnością – bezpośredni bądź pośredni. Pierwszy występuje np. wtedy, gdy nabywamy towary po to, aby je odsprzedać. Natomiast o pośrednim związku można mówić w sytuacji, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Tak właśnie jest przy zakupach mających na celu upamiętnienie zmarłego pracownika.