Prowadzenie działalności we własnym mieszkaniu czy domu jest dziś w Polsce zjawiskiem dość powszechnym. Wiele firm istniejących i działających na rynku to bowiem firmy małe, czasem jednoosobowe. Ich siedzibą (biurem) często jest własne mieszkanie przedsiębiorcy.

Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy dana osoba dopiero rozpoczyna swoją działalność i nie stać jej na wynajęcie czy kupno osobnego lokum, a przecież przeznaczenie na biuro części własnego mieszkania jest z pewnością tańszym rozwiązaniem niż wynajmowanie odrębnego lokalu. Poza tym nowy przedsiębiorca często nie wie jeszcze, jak jego firma będzie się rozwijać i czy duże pomieszczenia w ogóle będą mu potrzebne.

Także dla wielu firm działających już dłużej na rynku posiadanie siedziby w miejscu zamieszkania jest rozwiązaniem atrakcyjnym. Wiąże się bowiem z niższymi kosztami funkcjonowania i oszczędnością czasu, który przy siedzibie znajdującej się z dala od mieszkania czy domu przedsiębiorcy musiałby on przeznaczać na codzienne dojazdy do i z miejsca pracy.

Firma w domu może być także dobrym rozwiązaniem dla rodziców, którzy dzięki wyborowi takiej lokalizacji dla swojego biura mogą więcej czasu spędzić z rodziną. Prowadzenie działalności we własnym domu oznacza więc oszczędność czasu, ale przede wszystkim daje duże korzyści finansowe polegające na możliwości zaliczenia wielu wydatków do kosztów podatkowych.

Wybór własnego mieszkania czy domu jako siedziby firmy ma – jak widać – liczne plusy. Przedsiębiorcy rozważający prowadzenie firmy w domu powinni jednak wziąć pod uwagę także minusy takiej decyzji.

Najważniejszym są problemy związane z prawidłowym rozliczaniem kosztów. Kwestie związane z możliwością wrzucania w koszty podatkowe właściwej części kwot ponoszonych na czynsz, prąd, wodę czy wydatków na zakup wyposażenia mieszkania mogą być skomplikowane i należy się liczyć z zakwestionowaniem przez organy podatkowe prawidłowości ich rozliczenia przez podatnika – przedsiębiorcę.

Trzeba też pamiętać, że nie każdą działalność można prowadzić w mieszkaniu. W takim przypadku nie ma bowiem miejsca np. na spotkania biznesowe czy przyjmowanie klientów. W niniejszym dodatku omówione zostały kwestie podatkowe związane z prowadzeniem firmy we własnym lokum. Piszemy o tym, które wydatki są kosztem podatkowym i jak je rozliczyć, czyli m.in. jak potraktować koszty rozmów telefonicznych, wydatki na Internet, wyposażenie biura i remont.

Julita Karaś-Gasparska redaktor prowadząca dział podatki i rachunkowość w dodatku „Prawo i Praktyka"

 

Zobacz poprzednie VADEMECUM Podatki i Księgi:

Ulga na złe długi

Warto poszukać oszczędności

Firma w internecie

Czas na CIT-8

Firma w wynajętym lokalu: koszty, straty, VAT

Kto odpowiada za podatkowe długi spółki

Jak wykorzystać potknięcia fiskusa w postępowaniu podatkowym

Jak uniknąć kary za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe

Świadczenia dla pracowników - jak uniknąć PIT

Warto znać orzecznictwo ETS

Samochód w firmie: jak rozliczać koszty i VAT