Przekazanie takich drukowanych materiałów reklamowych jest wyłączone z opodatkowania VAT. Ich katalog jest bardzo szeroki. Organy podatkowe uważają, że drukowanymi materiałami reklamowymi są wszelkie materiały przygotowane w drodze procesu technologicznego polegającego na nadrukowaniu informacji na nośniku (np. na papierze, tekturze, folii).
Opublikowana na stronach Ministerstwa Finansów propozycja nowelizacji przepisów przewiduje jednak rezygnację z wyłączenia z opodatkowania VAT nieodpłatnie przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Przekazujący je podatnicy będą musieli je opodatkować, chyba że wartość materiałów pozwoli uznać je za prezenty małej wartości. Wyłączenie z opodatkowania stanie się możliwe, gdy jednorazowa wartość materiałów drukowanych nie przekroczy 10 zł, a ich wytwórca nie prowadzi ewidencji podmiotów, którym je przekazuje. Podobnie będzie, gdy wprawdzie będzie prowadził ewidencję odbiorców materiałów, jednak ich wartość nie przekroczy w roku podatkowym 100 zł.
Zmiana przepisów wymusi na wielu wytwórcach weryfikację wartości przekazywanych materiałów, trzeba bowiem wziąć pod uwagę, że nawet przy prowadzeniu ewidencji ich wartość w danym roku musi być niższa niż 100 zł na jedną osobę. Tymczasem jeżeli zorganizują wiele akcji promocyjnych, przekroczenie tej kwoty stanie się wysoce prawdopodobne. Konieczne stanie się każdorazowe monitorowanie wartości przekazywanych materiałów reklamowych. A budżety marketingowe firm będą musiały uwzględniać konieczność obciążenia VAT nieodpłatnego przekazania drukowanych materiałów reklamowych.
Autorka jest doradcą podatkowym, menedżerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy