Nie wszystkie kwoty wydane na składniki majątkowe i niemajątkowe nabyte w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogą być traktowane jako kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną

Tak wynika z interpretacji Izby Skarbowej w Łodzi z 6 sierpnia 2012 r. (IPTPB3/423- 152/12-4/IR).

Podatnik uzyskał pozwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej, które jest uwarunkowane poniesieniem na terenie strefy określonych wydatków inwestycyjnych oraz utrzymaniem zatrudnienia na umówionym poziomie.

W związku z zamiarem zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która będzie obejmowała składniki majątkowe (maszyny, urządzenia, narzędzia, materiały do produkcji, produkcja w toku, wyroby, zapasy) oraz niemajątkowe (oprogramowanie, know-how, patenty, atesty oraz grupa pracowników), podatnik powziął wątpliwość, czy wszystkie wydatki na nabycie składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogą być traktowane jako kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną w rozumieniu rozporządzenia o specjalnych strefach ekonomicznych. Zdaniem podatnika zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która zostanie zaliczona do jego majątku, może być uznany za wydatek kwalifikowany określony w zezwoleniu na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Izba Skarbowa w Łodzi nie zgodziła się z tym stanowiskiem. Organ wskazał, że wydatkami kwalifikującymi się jako koszty nowej inwestycji do objęcia pomocą publiczną są tylko te rodzaje wydatków, które są wymienione w § 6 rozporządzenia z 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej. Ponieważ część składników wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, którą podatnik zamierza nabyć, nie jest wymieniona w tym przepisie, to wydatki na takie składniki nie mogą być uznane za wydatki kwalifikowane.

Zatem wydatki na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w części dotyczącej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych mogą być (po spełnieniu określonych wymogów) uznane za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną. Natomiast wydatki w części dotyczącej narzędzi, materiałów do produkcji, produkcji w toku, wyrobów, zapasów, atestów, a także kosztów związanych z przejęciem grupy pracowników nie mogą być uznane za wydatki kwalifikujące się do tej pomocy.

Marcin Suchar konsultant w Dziale Prawnopodatkowym PwC

Przedsiębiorcy działający w specjalnej strefie ekonomicznej mogą, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o PIT), korzystać ze zwolnienia z opodatkowania części swoich dochodów uzyskiwanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Aby uzyskać zezwolenie na działalnie w specjalnej strefie, przedsiębiorca musi się zobowiązać do poniesienia określonych wydatków inwestycyjnych lub zatrudnienia określonej liczby nowych pracowników. Po uzyskaniu zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej wysokość pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych będzie uzależniona od:

- maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru oraz

- kosztów nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników.

Wysokość zwolnienia podatkowego przysługującego przedsiębiorcy, który zobowiązał się do poniesienia określonej wysokości wydatków inwestycyjnych, jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia taką pomocą. Przedsiębiorca działający w strefie musi zwrócić uwagę na to, że nie wszystkie wydatki inwestycyjne kwalifikują się do objęcia pomocą. Katalog takich wydatków został umieszczony w § 6 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej.

Przedsiębiorca nabywający w ramach działalności inwestycyjnej w specjalnej strefie ekonomicznej zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi być świadomy tego, że część składników nabywanych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa może nie być zawarta w tym katalogu. Oznacza to, że nie cała kwota poniesiona na nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie stanowiła podstawę do obliczenia przysługującego przedsiębiorcy zwolnienia podatkowego. Dlatego przedsiębiorca nabywający zorganizowaną część przedsiębiorstwa, obliczając przysługującą mu pomoc publiczną, powinien dokonać szczegółowej analizy tworzących ją składników.

Brak dokonania takiej analizy i przypadkowe zaliczenie do kosztów kwalifikowanych wydatków niewymienionych w § 6 rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej może przyczynić się do zawyżenia wysokości zwolnienia podatkowego i w konsekwencji zaniżenia podstawy opodatkowania.

Warto zaznaczyć, że zasady te obowiązują w odniesieniu do przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenie na działanie w strefie po 30 grudnia 2008 roku. Do przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenie na działalność w strefie przed tą datą (wejście w życie ww. rozporządzenia), stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.