Zawiadomień o formie opłacania zaliczek i prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów nie trzeba składać w odrębnych pismach. Można to zrobić we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Tak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Finansów  (DD2/0683/11/MWJ/2011/DD-509) na pytanie jednej z izb skarbowych.

Ministerstwo przypomniało, że osoba, która rozlicza się według ustawy o PIT i chce prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, musi zawiadomić o tym urząd skarbowy. Podobnie jest, jeśli zamierza płacić zaliczki na podatek dochodowy co kwartał (taką możliwość mają również ryczałtowcy). Przepisy nie wskazują jednak, że takie zawiadomienia muszą być złożone bezpośrednio naczelnikowi urzędu skarbowego. Równie dobrze można to zrobić przy wypełnianiu wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Zawiera on dane dotyczące formy opodatkowania, formy wpłacania zaliczek oraz rodzaju prowadzonej dokumentacji rachunkowej.

Jak podkreśliło ministerstwo, brak jest podstaw do odmawiania skuteczności informacji o zaliczkach i rodzaju księgowości tylko z tego powodu, że została złożona we wniosku o wpis. W konsekwencji dzień złożenia takiego wniosku należy traktować jako dzień zawiadomienia fiskusa o wyborze formy wpłacania zaliczek oraz prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów.