Tak orzekł WSA w Łodzi 10 marca 2011 (I SA/Łd 163/11).

Sprawa dotyczyła zobowiązania podatkowego w akcyzie z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu samochodowego typu quad w okresie obowiązywania ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 (w brzmieniu obowiązującym od 1 marca 2009 do 31 sierpnia 2010).

Skarżący na etapie postępowania podatkowego stał na stanowisku, że taki pojazd należy klasyfikować według kodu CN 87 03 10 18, co pozwala na zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Przed sądem zmienił swoje stanowisko, wywodząc, że pojazd ten trzeba zaklasyfikować jako ciągnik – według kodu CN 8701 90 11 albo CN 8701 90 90, co również pozwala na zwolnienie z akcyzy. Zdaniem organów celnych pojazdy typu quad należy klasyfikować tak jak zwykłe samochody, ponieważ ich cechy nie pozwalają na zaklasyfikowanie ich jako ciągników.

Sąd oddalił skargę podatnika, zgadzając się ze stanowiskiem organów, że quady ze względu na brak cech typowych dla ciągników należy klasyfikować jako „pozostałe pojazdy samochodowe” i w związku z tym opodatkować akcyzą.

Sąd wskazał, że quady są pojazdami samochodowymi. Gdyby nastąpiła zmiana konstrukcji quada na tzw. meleks albo wózek golfowy, można by było uznać, że jest to pojazd zwolniony z akcyzy.

Autorka jest członkiem Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Komentuje Teresa Sławińska - Choryło, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Warszawie):

Nieobowiązująca już ustawa o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 maja 2004, od początku zawierała legalną definicję samochodu osobowego będącego przedmiotem opodatkowania akcyzą.

Zgodnie z nią za samochody osobowe były uznawane pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Czytając więc ustawę, można było odnieść wrażenie, że pojazdy typu quad traktowane są na gruncie podatku akcyzowego jako pojazdy inne niż samochody osobowe, a więc niepodlegające akcyzie. Tymczasem organy celne w wydawanych wiążących informacjach taryfowych WIT wskazywały jako właściwą dla pojazdów typu quad klasyfikację CN 8703 21 10 00. Przyjęcie takiej klasyfikacji za prawidłową powodowało, że pojazdy te podlegały opodatkowaniu.

Obowiązująca od 1 marca 2009 nowa ustawa o podatku akcyzowym wprowadziła nową definicję samochodów osobowych.

Obecnie za takie uznawane są dla celów podatku akcyzowego pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Warunkiem wyłączenia spod opodatkowania akcyzą dla pojazdów typu quad jest obecnie podleganie rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Przesłanka ta jest nieostra, bowiem nie ma w prawie o ruchu drogowym zamkniętego katalogu pojazdów objętych warunkiem rejestracji.

Gdy danym pojazdem chcemy posługiwać się na drodze publicznej, to warunkiem tego jest rejestracja pojazdu.

Odnosząc to do podatku akcyzowego, można dojść do wniosku, że o opodatkowaniu powinno decydować to, w jaki sposób pojazd będzie faktycznie użytkowany przez nabywcę, co zazwyczaj nie jest znane w momencie naliczenia podatku.

Czytaj też:

 

Zobacz

»

Dobra Firma

»

Podatki i księgi

»

Samochód i podróże

»

Samochód

»

Akcyza od auta