Restrykcje te mają obowiązywać od 1 stycznia 2011 do końca 2012 r.
Ich wprowadzenie, po [b]wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora (C-414/07)[/b] przyznającym prawo do pełnego odliczenia, było możliwe dzięki decyzji wykonawczej Rady z 27 września 2010 r. upoważniającej Polskę do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) i art. 168 dyrektywy 2006/ 112/WE.
Przepisy ograniczające prawo do odliczenia zostały zawarte w ustawie o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy o transporcie drogowym (w chwili oddawania tego artykułu do druku po poprawkach senackich została przekazana do Sejmu; wydaje się, że kształt poprawek senackich nie będzie miał znaczenia dla charakteru omawianych zmian, mogą one co najwyżej mieć charakter kosmetyczny).
Wynika z nich, że nabywcy i leasingobiorcy samochodów osobowych o ładowności do 500 kg, mających ciężarową homologację, którym dziś przysługuje prawo do pełnego odliczenia naliczonego podatku (w konsekwencji wyroku ETS), od nowego roku będą mogli odliczyć jedynie 60 proc. kwoty VAT, nie więcej niż 6 tys. zł (za wyjątkiem sytuacji, o której mowa poniżej).
Oznacza to, że sytuacja przedsiębiorców, którzy kupią samochody z kratką po nowym roku, będzie taka sama jak tych, którzy kupują samochody osobowe. Można więc założyć, że dilerzy wycofają ze swojej oferty popularne kratki.
[srodtytul]Okres przejściowy[/srodtytul]
Nowelizacja przewiduje okres przejściowy (od 1 stycznia 2011 do 31 grudnia 2012 r.) i formułuje przepisy, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 r.
W okresie przejściowym obowiązywać będzie ograniczenie w odliczaniu VAT naliczonego z tytułu nabycia pojazdów samochodowych i innych o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Przy ich zakupie odliczać będzie można jedynie 60 proc. kwoty podatku naliczonego, nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Ograniczenia te nie będą dotyczyć pojazdów, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej .
[ramka][b]Kiedy nadal będzie można odzyskać cały VAT
Ograniczenia prawa do odliczenia nie dotyczą:
od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r.[/b]
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia tej proporcji przyjmuje się, że długość pojazdu to odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link];
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków gdy przedmiotem działalności podatnika jest
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy;
Dla potwierdzenia wymienionych powyżej wymagań (w pkt 1 – 4) podatnik (tak jak obecnie) musiał będzie przeprowadzić dodatkowe badanie techniczne w okręgowej stacji kontroli pojazdów, potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez stację, i mieć właściwą adnotację w dowodzie rejestracyjnym.
[b]od 1 stycznia 2013 r.[/b]
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 proc. długości pojazdu; dla obliczenia tej proporcji przyjmuje się, że długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które mają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów specjalnych – jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny;
6) pojazdów samochodowych, innych niż wymienione w pkt 1 – 5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a) 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
b) 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
c) 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;
7) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
8) przypadków gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.
Dopuszczalna ładowność pojazdów i liczba miejsc (siedzeń) będzie określana na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji wynikało będzie, że pojazd nie ma wymagalnej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, będzie on uznawany za samochód osobowy.
Nadal to, czy pojazd spełnia powyższe wymagania, potwierdzane będzie dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, zaświadczeniem wydanym przez tę stację i dowodem rejestracyjnym pojazdu zawierającym właściwą adnotację.
Jeżeli podatnik dokona przeróbek i pojazd nie spełni omawianych warunków, będzie zobowiązany do skorygowania odliczonego podatku. [/ramka]
Od nowego roku nie będzie też możliwe odliczenie VAT od zakupu paliwa do tych samochodów. Dotyczy to także aut kupionych przed tą datą, w czasie gdy takie odliczenie było możliwe (nie działa tu zasada ochrony praw nabytych).
Ustawa zawiesza również na okres dwóch lat (do końca 2012 r.) możliwość odliczenia VAT od paliwa kupowanego do napędu samochodów osobowych oraz innych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Chodzi też o samochody, które co do zasady przeznaczone są do działalności gospodarczej, jednakże nie spełniają wymagań stawianych przez ustawę, przykładowo mogą to być również pojazdy typu van czy minibus, jednak np. bez trwałej przegrody pomiędzy rzędem siedzeń a przestrzenią bagażową, lub gdy mają dwa rzędy siedzeń – o większej przestrzeni pasażerskiej niż bagażowej.
[srodtytul]Co dalej[/srodtytul]
Od 1 stycznia 2013 r., tak jak obecnie będzie możliwe odliczenie jedynie 60 proc. VAT naliczonego, nie więcej niż 6 tys. zł, przy nabyciu samochodów osobowych albo innych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Ograniczenia te nie będą dotyczyć pojazdów wymienionych w ramce obok. Oznacza to powrót do sytuacji, jaką mamy po wyroku ETS w sprawie Magoora (czyli możliwe będzie odliczenie od aut z kratką).
Nie będzie można również odliczać VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (z wyjątkiem wymienionych w ramce poniżej).
Omawiane wyżej ograniczenia dotyczą także samochodów osobowych i innych pojazdów używanych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych po 1 stycznia 2011 r.
W takiej sytuacji odliczenie będzie wynosiło 60 proc. kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z umowy, a suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów dotycząca jednego samochodu lub pojazdu nie będzie mogła przekroczyć 6 tys. zł.
[srodtytul]Zarejestruj umowę [/srodtytul]
Ale uwaga, [b]leasingobiorcy (wynajmujący) zachowają pełne prawo do odliczenia, jeżeli zawarli umowę leasingu (najmu, dzierżawy) przed 1 stycznia 2011 r., pod warunkiem że zostanie zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do 31 stycznia 2011 r.[/b] (zgodnie z zasadą praw nabytych).
Z tym że po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie można odliczać VAT od paliwa również do takich samochodów. Zasada praw nabytych nie będzie dotyczyła zmian do umowy dokonanych po 1 stycznia 2011 r.
[i]Autor jest doradcą podatkowym, konsultantem w MDDP[/i]
[b]Zobacz [link=http://www.rp.pl/artykul/248176.html]komunikat Ministerstwa Finansów z 12 stycznia 2009 r. w sprawie skutków w podatku dochodowym wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie C-414/07 Magoora [/link][/b]
[ramka][b]Czytaj także:[/b]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56164,580183-Kratka-zniknie--na-dwa-lata.html]Kratka zniknie na dwa lata[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56164,579406-Jeszcze-mozna-odliczac-VAT-od-samochodow-z-kratka.html]Jeszcze można odliczać VAT od samochodów z kratką[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56164,579403-Zatankuj-ostatni-raz-jeszcze-w-sylwestra.html]Zatankuj ostatni raz jeszcze w sylwestra[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56164,566384_Kto-odliczy-VAT-od-auta.html]Kto odliczy VAT od auta[/link]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56164,568684_Umowe-podpisz-dzis--auto-odbierz-po-Nowym-Roku.html]Umowę podpisz dziś, auto odbierz po Nowym Roku[/link] [/ramka]
[ramka][b]Zobacz poradnik:
[link=http://www.rp.pl/temat/565095.html]Zmiany w VAT w 2011 r.[/link][/b][/ramka]