W środę, 17 listopada 2010 r., upłynął termin nadsyłania uwag do przygotowanego przez Ministerstwo Zdrowia projektu rozporządzenia w sprawie wykazu cen urzędowych hurtowych i detalicznych produktów leczniczych i wyrobów medycznych. Nowe przepisy, które mają zacząć obowiązywać od 16 grudnia 2010 r., nie uwzględniają jednak zwiększenia stawki podatku od towarów i usług (VAT) z 7 proc. do 8 proc. od 1 stycznia 2011 r.
[srodtytul]Wbrew Unii[/srodtytul]
[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=913C2CEF9CA7789BE42DAC27033D10BE?id=162528]Ustawa o cenach[/link] precyzyjnie określa proces ustalania cen urzędowych na leki i wyroby medyczne. W pierwszej kolejności Ministerstwo Zdrowia musi uzyskać informacje od producenta lub dystrybutora o kosztach, jakie ponoszą w związku z produkcją lub nabyciem (od producenta lub importera) leku lub wyrobu medycznego. Do ministerstwa informacja ta trafia w tzw. wniosku cenowym składanym przez przedsiębiorcę. Następnie do tak wskazanego kosztu (czyli tzw. ceny zbytu) ministerstwo dodaje marżę hurtową lub detaliczną, określoną procentowo lub kwotowo. Wysokość marży określa ustawa o cenach i jest ona sztywna. Dopiero do ceny netto dodawany jest VAT według obowiązującej stawki.
W efekcie ceny urzędowe leków, które zaczną obowiązywać w drugiej połowie grudnia 2010 r., po 1 stycznia 2011 r. będą skalkulowane nieprawidłowo, a producenci będą musieli zaniżać cenę netto. W ten sposób kwota brutto będzie wprawdzie odpowiadała kwocie z wykazu, ale nie będzie miała nic wspólnego z ceną zbytu wykazaną we wniosku i ustawową sztywną marżą.
[wyimek] Około 420 mln zł rocznie ma zaoszczędzić NFZ na nowym wykazie leków[/wyimek]
[b]Izba Gospodarcza Farmacja Polska w przekazanej do ministerstwa opinii twierdzi, że jest to niezgodne z ustawą o cenach i zasadą neutralności VAT.[/b] Zwłaszcza naruszenie przepisów unijnych może się, zdaniem izby, zakończyć dla Polski sprawą przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
[srodtytul]Producent zapłaci[/srodtytul]
Obaw, że podwyżka VAT, której koszt będą musieli ponieść producenci leków refundowanych, sprawi, iż leki te – zwłaszcza sprowadzane z zagranicy – znikną z naszych aptek, nie podziela Roman Namysłowski, starszy menedżer w Ernst & Young.
– Zdziwiłbym się, gdyby 1 punkt procentowy decydował o opłacalności tego przedsięwzięcia. Oczywiście podwyżka VAT wpłynie negatywnie na wysokość dochodu osiąganego przez te podmioty. Prawdą jest jednak, że koszty tej operacji w normalnej sytuacji powinien ponosić konsument jako ostateczny odbiorca. Przerzucenie kosztów wzrostu stawki VAT na przedsiębiorców spowoduje, że podatek ten przestanie być dla nich neutralny – podkreśla Roman Namysłowski.
Tymczasem niektórzy przedstawiciele Ministerstwa Finansów twierdzą wręcz, że wzrost kosztów na skutek podniesienia stawki VAT to wyłączne ryzyko przedsiębiorców i prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Niestety, nie udało się nam ustalić, czy dotychczasowy wykaz zostanie utrzymany. Ministerstwo Zdrowia nam nie odpowiedziało.
[wyimek]385 mln zł - o tyle wzrosną wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia na nowe leki[/wyimek]
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się jednak, że urzędnicy resortu dysponują stanowiskiem Ministerstwa Finansów, które – jak ustaliliśmy – ma potwierdzać prawidłowość postępowania Ministerstwa Zdrowia.
[ramka][b]Czytaj także:[/b]
[link=http://www.rp.pl/artykul/56114,567410-Ministerstwo-otwiera-droge-do-sporow.html]Ministerstwo otwiera drogę do sporów[/link] [/ramka]