Zgodnie z art. 29 ust. 4a [link= http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT [/link]„w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.
Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano”. Jest to jeden z najbardziej niejasnych i stwarzających podatnikom wiele problemów przepisów w zakresie VAT.
Wymaga on bowiem od podatnika, oprócz wystawienia faktury korygującej, posiadania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę i wiedzy, kiedy nabywca tę fakturę korygującą otrzymał. Pozostawiając na marginesie wątpliwości co do prawidłowości techniki legislacyjnej tego przepisu, dość wskazać, że doczekał się on wielu orzeczeń sądów administracyjnych, uznających go za niezgodny z prawem wspólnotowym.
Przykładem jest[b] wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 21 kwietnia 2010 r. (I SA/Kr 173/10)[/b].
Czytamy w nim: „Obniżenie podstawy opodatkowania powinno zatem być uzależnione od rzeczywistej wysokości obrotu, a nie od wystawienia przez podatnika faktury korygującej i uzyskania potwierdzenia jej doręczenia. (...)
W ramach kompetencji, o których mowa w art. 90 dyrektywy, ustawodawca krajowy nie może wprowadzać wymogów formalnych, które uniemożliwiałyby realizację zasad neutralności i proporcjonalności podatku od towarów i usług. Jeżeli kwota obrotu uległa zmianie na skutek udzielonego rabatu, zwrotu towaru lub też na skutek wykrycia omyłki, podstawą opodatkowania winien być rzeczywisty obrót, po uwzględnieniu rabatu, zwrotu towaru czy też po skorygowaniu pomyłki.
Brak zatem podstaw do uzależniania obniżenia podstawy opodatkowania od posiadania przez podatnika dowodu doręczenia faktury korygującej kontrahentowi. (…) Wystawienie faktury korygującej oraz jej doręczenie klientowi a następnie dołączenie do posiadanej dokumentacji dowodu odbioru faktury korygującej przez klienta jest jedynie wymogiem technicznym, a nie warunkiem powstania prawa do zmniejszenia obrotu, a w konsekwencji zmniejszenia podatku (…)”.
Specyfika prowadzenia biznesu u niektórych podatników wymaga wystawiania wielu faktur korygujących. W mojej ocenie podatnicy mający problem z uzyskaniem potwierdzenia odbioru faktury korygującej od nabywcy mają, mimo jego braku, prawo do obniżenia obrotu. Jednak w praktyce postępowanie takie może wiązać się z ryzykiem kwestionowania przez organy podatkowe.
Zatem, jeżeli podatnik ponosi znaczne koszty związane z procesem wystawiania i potwierdzania faktur korygujących, może zastanowić się nad zapewnieniem sobie bezpieczeństwa podatkowego przez uzyskanie interpretacji ministra finansów w tym zakresie.
[i]Autorka jest doradcą podatkowym w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy[/i]