[b]Jesteśmy firmą, której przeważająca działalność polega na świadczeniu usług szkoleniowych.
Poza siecią szkół policealnych organizujemy także w wyznaczonych miejscach dla wszystkich chętnych kursy np. z obsługi komputera, nowości kosmetycznych i inne. Przed organizacją kursu nie znamy kwoty przychodu, gdyż często uczestnicy płacą za kurs w ostatniej chwili przed jego rozpoczęciem. W którym momencie wobec tego powinniśmy ustalić wartość kursu jako przychód (pod kątem ujęcia w deklaracji VAT)? Czy w miesiącu płatności za kursy, czy w miesiącu realizacji kursu?[/b]
O przyporządkowaniu każdej czynności podlegającej opodatkowaniu do danego okresu rozliczeniowego decyduje moment powstania obowiązku podatkowego. [b]W omawianej sytuacji obowiązek ten powstawać może – zależnie od okoliczności konkretnego przypadku – na trzy sposoby.[/b]
VAT jest podatkiem rozliczanym za miesięczne lub kwartalne okresy rozliczeniowe. O przyporządkowaniu każdej czynności podlegającej opodatkowaniu do danego okresu rozliczeniowego decyduje moment powstania obowiązku podatkowego – czynności te rozliczane są w tych okresach rozliczeniowych, w których obowiązek ten powstanie. Zasady powstawania obowiązku podatkowego określa przede wszystkim art. 19 ustawy o VAT.Dla usług szkoleniowych przepis ten nie przewiduje szczególnego sposobu powstawania obowiązku podatkowego. W konsekwencji powstaje on na zasadach ogólnych, a zatem:
1) z chwilą wykonania usługi (zakończenia szkolenia) – art. 19 ust. 1,
2) z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż siódmego dnia licząc od dnia wykonania usługi (zakończenia szkolenia), jeśli wykonanie usługi (szkolenie) ma być potwierdzone fakturą (szkolenie zostało zakupione przez nabywcę innego niż osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej przed zakończeniem szkolenia zażądała wystawienia faktury) – art. 19 ust. 4,
3) z chwilą otrzymania części lub całości należności (w tej części), jeśli przed wykonaniem usługi (zakończeniem szkolenia) otrzymano część należności (przedpłatę, zaliczkę itp.) – art. 19 ust. 11.
[i]Tomasz Krywan, współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska[/i]