[b]Spółka matka (firma zagraniczna) poniosła w kwietniu 2008 r. koszty opracowania i wydrukowania ulotek związanych z planowaną działalnością na rynku polskim i rozprowadzanych na terenie Polski. Spółka z o.o. w Polsce została utworzona dopiero w lipcu, a koszt wydania ulotek został na nią refakturowany przez spółkę matkę we wrześniu. Czy wydatki na ulotki są kosztem podatkowym spółki polskiej?[/b]

[b]Tak[/b] Wydatki na nabycie materiałów reklamowych (ulotek) mogą być kosztem uzyskania przychodu dla spółki córki. Wprawdzie najpierw poniosła je spółka matka, ale później zostały zrefakturowane na polską spółkę. Ulotki zostały przygotowane przed utworzeniem spółki córki, ale moim zdaniem data nabycia materiałów reklamowych przez spółkę matkę nie ma tu żadnego znaczenia. Istotne jest, aby materiały były odsprzedane spółce córce po dacie jej utworzenia i oczywiście dopiero po tej dacie wykorzystane. Jeśli warunki te są spełnione, to zakup materiałów reklamowych stanowi zwykłą operację gospodarczą dla spółki córki.

Zatem wydatek na nabycie materiałów reklamowych jest jej kosztem uzyskania przychodów. Jest to bowiem wydatek, który spełnia warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten mówi, że kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16.

Koszty nabycia druków reklamowych niewątpliwie mają związek z przychodami spółki. Takie wydatki nie są też wymienione w katalogu negatywnym kosztów.

[i]Autor jest współpracownikiem Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska[/i]