Podczas wstępnego badania sprawozdania finansowego za 2007 r. zauważyliśmy błędy w wyliczeniu wpłacanych do urzędu skarbowego zaliczek. Nieprawidłowości spowodowane były pomijaniem w kalkulacji kwot zaliczek wpłaconych za poprzednie miesiące. Konsekwentnie powstała bardzo duża nadpłata. Czy w takim wypadku podczas składania CIT-8 powinnam przesłać do urzędu skarbowego pismo z wyjaśnieniami? Czy zamiast ubiegać się o zwrot, lepiej złożyć wniosek o zaliczenie nadwyżki na poczet podatku w 2008 r.?
Odpowiadają eksperci z Działu Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers: Sylwia Mazurkiewicz, starszy menedżer, Renata Król-Głowacka, konsultantka i Marcin Madej, starszy konsultant:
Jeśli spółka zapłaciła wyższy podatek, jest uprawniona do otrzymania zwrotu nadpłaty. Może też złożyć pisemny wniosek o zaliczenie jej na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych.
W trakcie roku podatkowego stwierdzenie i zwrot nadpłaty może nastąpić na pisemny wniosek podatnika. Po zakończeniu roku podatkowego podstawą do stwierdzenia takiej nadpłaty przez organy podatkowe jest roczne zeznanie CIT-8. Nie ma konieczności załączania dodatkowego wniosku. Jeśli więc podatnik nie złoży wraz z zeznaniem wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, urząd powinien zwrócić mu nadpłatę.
Do rocznego zeznania wskazującego nadpłatę nie trzeba załączać dodatkowych wyjaśnień dotyczących powodu jej powstania. Załączenie takiego wyjaśnienia w niektórych przypadkach może jednak ułatwić procedurę zwrotu nadpłaty.