Prowadzę działalność w zakresie pośrednictwa finansowego. Działam przez współpracowników (nie są moimi pracownikami, lecz osobami prowadzącymi działalność w takim samym zakresie co ja). Zorganizowałem dla nich imprezę integracyjną. Czy mogę wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych?

Wydatki na organizację tej imprezy nie będą, moim zdaniem, kosztem podatkowym. Od 1 stycznia 2007 r. ustawa o PIT nie pozwala odliczać wydatków związanych z reprezentacją (w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych). Wynika to wprost z art. 23 ust. 1 pkt 23.

Kosztami reprezentacji są m.in. wszelkie wydatki związane z organizacją imprez dla kontrahentów oraz potencjalnych klientów (np. dla przedstawicieli handlowych prowadzących własną działalność gospodarczą). Imprezy te mają bowiem na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy wśród tych osób oraz lepsze układanie stosunków handlowych. Reprezentacją w rozumieniu podatkowym jest, jak się przyjmuje, pokazywanie i kreowanie dobrego wizerunku danego podatnika. W tym kontekście wydaje się, że wydatki na organizację takiej imprezy nie będą dla czytelnika kosztem.

Tomasz Krywan, współpracownik Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska