[b]Tak.[/b] Przedsiębiorca powinien zaliczyć premię do przychodów dopiero wtedy, kiedy ją dostanie. Osiągając określony poziom zakupów, nie wykonuje bowiem usługi. Przychód rozliczy więc w momencie zapłaty.
Potwierdza to wyrok [b]WSA w Bydgoszczy z 6 stycznia 2009 r. (I SA/Bd 744/08).[/b]
Właściciel firmy handlowej zapytał organy podatkowe o moment rozliczenia premii pieniężnej za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Otrzymuje ją po zakończeniu roku na podstawie zestawienia transakcji sporządzonego przez kontrahenta. Przedsiębiorca wykazuje premię jako przychód dopiero w momencie otrzymania. Czy prawidłowo?
Organy podatkowe stwierdziły, że skoro umowa przewiduje, że premia pieniężna jest naliczana i otrzymywana po zakończeniu roku, to przychód powstaje ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, tj. w ostatnim dniu roku. Uznały więc, że przedsiębiorca – robiąc zakupy – świadczy usługę rozliczaną w okresach rozliczeniowych.
Sąd zakwestionował jednak stanowisko fiskusa. Podkreślił, że premia jest swoistą nagrodą za osiągnięcie określonego pułapu zakupów. Nie można powiedzieć, że robiący zakupy przedsiębiorca świadczy jakąś usługę.
WSA przypomniał, że także w podatku VAT zrealizowanie określonego z góry poziomu zakupów nie jest traktowane jako świadczenie usługi. Czynności będące dostawą towarów nie mogą bowiem, przez ich zsumowanie, przekształcić się w usługę.