Będzie więc kosztem podatkowym tylko do wysokości limitu. Wylicza się go, mnożąc liczbę przejechanych kilometrów oraz stawkę za jeden kilometr.

Aby ustalić, ile przejechał samochód, trzeba prowadzić ewidencję jego przebiegu.

[srodtytul]Pamiętaj o limicie [/srodtytul]

Jakie wydatki rozliczamy w ramach limitu kilometrówki? Na pewno związane z bieżącą eksploatacją samochodu, np. zakupy paliwa, części zamiennych, koszty naprawy.

Organy podatkowe twierdzą, że wydatkiem związanym z używaniem auta, o którym mówi art. 16 ust. 1 pkt 51 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3EC0892953EAF58605FEE453B6E7CBF6?id=115893]ustawy o CIT[/link] oraz art. 23 ust. 1 pkt 46 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=80474]ustawy o PIT[/link], jest też czynsz za jego wynajęcie.

Przykładowo, [b]Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 24 stycznia 2008 r. (ITPB3/423-151/07/AT)[/b] uznała, że spółka może zaliczyć do kosztów należności czynszowe jedynie do wysokości wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu.

Także w [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 2 października 2008 r. (IPPB1/415-722/08-4/ES)[/b] czytamy:

„Ponieważ ustawodawca na gruncie prawa podatkowego nie definiuje pojęcia »wydatków z tytułu używania«, należy się odwołać do słownika języka polskiego, w którym, przez »wydatek« rozumie się »sumę, która ma być wydana« lub »sumę wydaną na coś«, natomiast »używać« oznacza »stosować coś, użytkować, posługiwać się czymś, robić z czegoś użytek« (Słownik Współczesnego Języka Polskiego pod. red. Bogusława Dunaja, Warszawa 1996, s. 1200 i 1262).

Są to zatem [b]wszelkie sumy wydane w związku z posługiwaniem się rzeczą, korzystaniem z rzeczy. Wydatki z tytułu czynszu za najem jako opłata za możliwość korzystania z rzeczy mieszczą się w tym pojęciu”.[/b]

Reasumując, „ograniczenie określone w art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dotyczy również opłat związanych z wynajmem samochodów”.

[srodtytul]Rozbieżne orzecznictwo[/srodtytul]

Stanowisko fiskusa potwierdził[b] Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w wyroku z 9 lipca 2008 r. (I SA/Lu 186/08),[/b] w którym stwierdził:

„do wydatków objętych limitem określonym w treści art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT zalicza się wszystkie wydatki ponoszone z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu niestanowiącego własności podatnika, w tym także czynsz, ubezpieczenie, paliwo, części zamienne itp.”.

Podobnie orzekł [b]WSA w Gliwicach w wyroku z 15 lutego 2007 r. (I SA/GL 377/06).[/b]

Przedsiębiorcy mają jednak szanse na wygraną w sądzie, gdyż orzecznictwo w tej sprawie jest niejednolite.

[b]WSA w Warszawie w wyroku z 5 lutego 2010 r. (III SA/Wa 1502/09) znał bowiem, że opłaty za wynajem auta można zaliczać do kosztów bez ograniczeń wynikających z ewidencji przebiegu pojazdu. [/b]

Nie są to bowiem koszty używania samochodu, ale wydatki na jego udostępnienie (wyrok ten opisywaliśmy w „Rz” z 8 lutego br.).

Także w [b]wyroku WSA w Warszawie z 29 lipca 2004 r. (III SA 1073/03) czytamy:[/b]

„Mylne jest stanowisko organów podatkowych, iż w świetle treści art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT opłaty wynikające z umowy najmu samochodu osobowego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w ograniczonej wysokości i traktowane na równi z kosztami eksploatacyjnymi, które w myśl tego przepisu są ograniczone do limitu wynikającego z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla potrzeb podatnika i stawki za jeden kilometr określonej w odrębnych przepisach”.

[ramka][b]Wykaż cele i trasy przejazdów[/b]

Ewidencję przebiegu pojazdu trzeba prowadzić, jeśli wykorzystujemy w działalności samochód osobowy, który nie jest środkiem trwałym.

Powinna zawierać:

- nazwisko, imię i adres zamieszkania osoby, która używa pojazdu,

- numer rejestracyjny i pojemność silnika,

- kolejny numer wpisu,

- datę i cel wyjazdu,

- opis trasy (skąd – dokąd),

- liczbę faktycznie przejechanych kilometrów,

- stawkę za 1 km przebiegu,

- kwotę wynikającą z przemnożenia liczby faktycznie przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu oraz

- podpis podatnika i jego dane.

Tak więc z ewidencji powinno wynikać, gdzie przedsiębiorca jeździł służbowo.

Jak stwierdził [b]NSA w wyroku z 7 kwietnia 1998 r. (III SA 868/97): [/b] „Podatnik w prowadzonej przez siebie ewidencji przebiegu pojazdu ma obowiązek ścisłego określenia celu wyjazdu, który winien być oceniony w kategoriach, czy był on niezbędny dla osiągnięcia przychodu”.[/ramka]

[ramka][b]Korzystniej przy leasingu [/b]

Przedsiębiorca, który wykorzystuje samochód osobowy na podstawie umowy leasingu operacyjnego, może bez ograniczeń rozliczać wydatki na jego eksploatację. Nie musi prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu i wyliczać limitu kilometrówki tak jak przy najmie.

Jak wynika z art. 16 ust. 3b ustawy o CIT oraz art. 23 ust. 3b ustawy o PIT, limit kilometrówki oraz obowiązek prowadzenia ewidencji nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu.

Wydatki na ich eksploatację mogą więc być kosztem w całości, oczywiście tylko wtedy, gdy pojazd faktycznie jest wykorzystywany na potrzeby działalności.

Potwierdził to Departament Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych w Biuletynie Skarbowym nr 6/2007. Potwierdzają to też urzędy, np. [b]Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 9 stycznia 2009 r. (IBPB1/415-824/08/BK)[/b].

Podobnie będzie przy umowie, która została nazwana najmem lub dzierżawą, ale spełnia przesłanki leasingu operacyjnego [b](interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 10 lipca 2009 r., ITPB3/423-201/09/AM, interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z 10 stycznia 2006 r., 1473/388/WD/423/117/05/MW).[/b][/ramka]