Najczęściej ponoszonymi wydatkami związanymi z eksploatacją, które mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, są wydatki na paliwo, oleje, płyny, części zamienne, jak również drobne naprawy (tzn. niepowodujące ulepszenia samochodu). Wartość ulepszeń (tj. przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji samochodu, która powoduje mierzalny wzrost wartości użytkowej samochodu w stosunku do jego wartości z dnia przyjęcia do używania) powinna zwiększać jego wartość początkową dla celów amortyzacji. W przypadku samochodów (w przeciwieństwie do innych środków trwałych) stosunkowo łatwo jest rozróżnić wydatki na naprawy od wydatków na ulepszenie. Wynika to z tego, że naprawy związane są z wymianą konkretnych części, zazwyczaj takich samych, jakie uległy zużyciu lub zniszczeniu, w efekcie naprawa lub wymiana części zwykle nie wpływa na zwiększenie wartości użytkowej auta.
Niemniej ustawy o podatkach dochodowych ograniczają użytkownikom aut osobowych możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na ich nabycie i eksploatację.
Do kosztów podatkowych nie można zaliczyć odpisów amortyzacyjnych od wartości samochodów osobowych przewyższającej równowartość 20 tys. euro, przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłoszonego przez NBP z dnia przekazania samochodu do użytkowania.
Zaliczając w koszty składkę ubezpieczeniową opłaconą na ubezpieczenie samochodu osobowego, musimy również ograniczyć jej wysokość do proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro w przeliczeniu na złote do wartości samochodu osobowego przyjętego dla celów ubezpieczenia. Przeliczenia dokonujemy według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanych przez NBP z dnia zawarcia umowy.
Wartość samochodu osobowego według polisy ubezpieczeniowej wynosi 100 tys. zł. Równowartość 1 euro z dnia zawarcia polisy to 3,575 zł. Roczna składka 8000 zł. Ograniczenie do 20 000 euro x 3,575 zł = 71 500 zł. Proporcja wyniesie 71 500 zł : 100 000 zł = 0,715. Składka, jaką możemy zaliczyć w koszty, to 5720 zł (8000 zł x 0,715).
Wspomnianego ograniczenia nie stosujemy do aut innych niż osobowe (np. ciężarowych). Oznacza to, że zarówno odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej samochodów ciężarowych, jak również koszty ich ubezpieczenia mogą być rozliczane bez ograniczeń kwotowych.
Koszty remontów powypadkowych zarówno samochodów osobowych, jak i ciężarowych mogą być kosztami podatkowymi tylko wtedy, gdy samochód był objęty ubezpieczeniem dobrowolnym (AC). Ten sam wymóg odnosi się do strat powstałych w wyniku kradzieży lub zniszczenia samochodu (utrata lub likwidacja).
Piotr Trybała jest doradcą podatkowym, partnerem w KPT Doradcy Podatkowi
Agata Łapińska jest konsultantką w tej firmie