Tak zdecydował dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (nr IP-PP2-443-687/07-4/AZ).
Podatnik, który wystąpił z wnioskiem o interpretację, prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wydawaniu m.in. materiałów promocyjnych i reklamowych dla firm.
Obecnie przygotowuje na zlecenie album z fotografiami. Środki na jego wydanie pozyskuje od kilku sponsorów. W zamian umieszcza ich dane i logo w albumie, który jest dla nich materiałem promocyjnym wykorzystywanym w biznesowych kontaktach. Za wykonanie takiej usługi reklamowej przedsiębiorca wystawia fakturę z 22-proc. VAT. Część nakładu książki wnioskodawca finansuje sam i zamierza sprzedawać poprzez księgarnie. Egzemplarze te nie będą miały nadruków firm i nie będą materiałem reklamowym, toteż podatnik zamierza sprzedać je księgarni z zerową stawką VAT, tak jak dla książek (symbol PKWiU 22.11.20).
Zdaniem dyrektora izby przepisy podatkowe nie zawierają ustawowej definicji sponsoringu. Dla celów podatkowych istotne jest, że umowa sponsoringu jest oparta na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ sponsor ponosi pewne koszty w celu sfinansowania określonych działań sponsorowanego. Po 1 maja 2004 r. usługi sponsoringu, co do zasady, są objęte 22-proc. stawką VAT.
W celu zdefiniowania usługi (pod kątem jej zakresu) istotne są klasyfikacje wydane na podstawie przepisów o statystyce publicznej. A ponieważ organy statystyczne kwalifikują usługę polegającą na wyemitowaniu znaku towarowego sponsora w zamian za przekazanie kwoty pieniężnej do usług reklamowych pozostałych (PKWiU 74.40.13-00.00), toteż podatnik postąpił właściwie, gdy wystawił fakturę ze stawką podstawową. Zbywając zaś gotowy produkt księgarni lub instytucji, która nie umieści w niej swojej reklamy, podatnik może zastosować stawkę zerową. Nieważne, ile stron liczyć będzie książka. Ważne, aby mieściła się w grupowaniu PKWiU ex 22.11.