Skarbówka wyjaśniła w interpretacji, jak rozliczyć firmowe konkursy w 2018 r., kiedy limit zwolnienia z podatku jednorazowej wygranej został podniesiony z 760 do 2000 zł.

Sprawa dotyczy spółki, która zajmuje się dystrybucją słodyczy. By wypromować swoje produkty, zleca agencjom marketingowym organizowanie akcji promocyjnych, w tym konkursów i loterii oraz sprzedaży premiowej, skierowanych głównie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Niektóre są publikowane w mediach społecznościowych, jak np. Facebook. Ich cechą charakterystyczną jest element współzawodnictwa, a efektem wyłonienie zwycięzców i rozdanie nagród sponsorowanych przez spółkę. Wartość jednostkowa nagród jest każdorazowo określona w regulaminie. W poprzednich latach nie przekraczała 760 zł. W 2018 r. w związku ze zmianą ustawy o PIT limit został podniesiony do 2000 zł.

Spółka chciała potwierdzić, że nagrody do 2000 zł będą zwolnione z PIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z nią, ale częściowo. Przypomniał, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.

W brzmieniu przepisu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. zwolnienie przysługuje wówczas, gdy jednorazowa wartość nagród nie przekracza 2000 zł. Zastosowanie zwolnienia zależy od rodzaju imprezy. Musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W innych turniejach zwolnienie można zastosować pod warunkiem, że ich organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia „środki masowego przekazu". Zgodnie z encyklopedią PWN są to: prasa, radio, telewizja oraz tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet. W turniejach internetowych wymagana jest ogólnodostępność portali dla użytkowników internetu, czyli brak rejestracji.

Reklama
Reklama

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się ze spółką, że wolne od PIT będą wygrane do 2000 zł w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz tych ogłaszanych przez środki masowego przekazu. Tylko gdy wartość nagrody przekroczy 2000 zł, zwycięzca zapłaci 10 proc. daniny zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Inaczej będzie w innych konkursach opublikowanych w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. Wówczas wygrana będzie stanowiła dla zwycięzców przychód z innych źródeł. Niezależnie od jej wartości zapłacą 10 proc. PIT.

Obowiązek pobrania daniny spoczywa na płatniku, czyli spółce, która wystawi także zwycięzcom PIT-8AR do końca stycznia następnego roku.

numer interpretacji: 0114-KDIP3-2.4011. 393.2017.2.AK1