Rz: Podatnicy coraz więcej rozliczeń podatkowych składają przez internet. Jakie narzędzia mają do dyspozycji w tym zakresie?

Dr hab. Marcin Jamroży, Rödl & Partner: Fiskus oferuje dwie główne metody rozliczania się przez internet: formularze interaktywne oraz aplikację przygotowaną przez Ministerstwo Finansów „e-Deklaracje Desktop", która przeznaczona jest wyłącznie dla osób fizycznych. Formularze interaktywne są uwierzytelniane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, a w niektórych przypadkach – również za pomocą tzw. podpisu „danymi autoryzującymi". W przypadku aplikacji e-Deklaracje uwierzytelnienie ma formę podpisu „danymi autoryzującymi".

Narzędzia te są proste i intuicyjne. Podatnicy, którzy chcą się rozliczać poprzez interaktywne formularze, muszą jedynie zainstalować oprogramowanie Adobe Reader w wersji co najmniej 9.0.0 oraz najnowszą wersję wtyczki. Obydwa oprogramowania są darmowe i można je pobrać ze strony MF (http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/systemy-informatyczne/ e-deklaracje/do-pobrania). Z kolei podatnicy, którzy chcą rozliczać się przy użyciu aplikacji e-Deklaracje, muszą pobrać i zainstalować to oprogramowanie oraz wszystkie wymagane wtyczki i rozszerzenia.

Według danych Ministerstwa Finansów, do końca 2016 r. w formie elektronicznej złożonych zostało ponad 62 mln dokumentów. O tym, że sposób ten stał się tak popularny wśród podatników, decyduje wiele czynników, m.in.: wygoda, szybkość czy prostota użytkowania.

Które dokumenty trzeba, a które można wysyłać elektronicznie?

Coraz więcej deklaracji i zeznań podatkowych można złożyć w formie elektronicznej, w tym najpopularniejsze deklaracje PIT (np. PIT-36, PIT-37, PIT-38 czy PIT-39), VAT (np. VAT-7, VAT-7K czy VAT-UE), podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3, PCC-3/A), czy podatku od spadków i darowizn (SD-3, SD-3/A, SD-Z2). Przełom miał miejsce w 2015 r., kiedy zaczęła obowiązywać ustawa narzucająca przedsiębiorcom obowiązek rozliczanie się w formie elektronicznej.

Aktualnie przedsiębiorcy obowiązani są zachować formę elektroniczną przy składaniu:

- deklaracji PIT-4R oraz PIT-8AR,

- informacji PIT-8C, IFT-1/IFT- -1R oraz PIT-11 z załącznikiem PIT-R (wybór mają przedsiębiorcy zobowiązani do sporządzenia informacji za dany rok dla nie więcej niż pięciu podatników),

- zeznań CIT-8, CIT-8A i CIT-8B, oraz załączników CIT-8/O, CIT-ST, SSE-R, CIT-D, SPR-MT,

- informacji IFT-2/IFT-2R,

- formularzy VAT-UE, VAT-27, VAT-7, VAT-7K (od 1 stycznia 2018 r. wystąpi obowiązek wysyłania wszystkich deklaracji VAT w formie elektronicznej,bez wyjątku).

Kwalifikowany podpis elektroniczny nie jest konieczny do złożenia deklaracji przez internet. Jakie jeszcze metody „podpisu" są dostępne?

Podpis kwalifikowany jest najbardziej zaawansowanym podpisem elektronicznym. Składany jest on za pomocą kwalifikowanego urządzenia i opiera się na kwalifikowanym certyfikacie podpisu elektronicznego. Wymagany jest on jednak tylko wtedy, gdy podatnik zdecyduje się rozliczać z fiskusem poprzez formularze interaktywne.

Podatnicy mogą skorzystać z innej opcji, tzw. podpisu „da- nymi autoryzującymi". Aby pod- pisać formularz w taki sposób, podatnik musi podać NIP lub PESEL, imię, nazwisko, datę urodzenia oraz kwotę przycho- du wskazaną w zeznaniu lub rocznym rozliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata poprzedzający rok, w którym składany jest dokument elek- troniczny. Ponadto, od 15 marca 2017 r. sposobem „podpisu" deklaracji składanej przez internet jest również profil zaufany ePUAP. Za jego pomocą można podpisać np. zeznanie PIT-37 czy oświadczenie o przekazaniu 1 proc. podatku organizacji pożytku publicznego (PIT-OP).

—rozm. Agnieszka Łukasiewicz