Problem unikania opodatkowania przez wielkie międzynarodowe platformy cyfrowe

Nowa polska danina od reklam jest częściowo wzorowana na podatku cyfrowym, wprowadzonym już w niektórych krajach Unii Europejskiej.

Publikacja: 11.02.2021 07:58

Internetowi giganci

Internetowi giganci

Foto: AdobeStock

Komisja Europejska wiele lat temu dostrzegła problem unikania opodatkowania przez wielkie międzynarodowe platformy cyfrowe. Dlatego w 2018 r. zaproponowała projekt dyrektywy o specjalnym podatku cyfrowym, który miałby wyegzekwować od internetowych gigantów świadczenia na rzecz budżetów państw członkowskich.

Komisja proponowała 3-proc. podatek od przychodów przekraczających w skali globalnej 750 mln euro, z czego w krajach UE przynajmniej 50 mln euro. Jednak do uchwalenia dyrektywy nie doszło, m.in. wskutek nacisków władz USA, chroniących swoich rodzimych graczy internetowych.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Podatki
Skarbówka korzysta z prawa, jak chce? NSA alarmuje Ministerstwo Finansów