VAT: Czy najem powierzchni reklamowej to rzeczywiście najem

VAT | W przypadku udostępnienia nośnika informacji, z usługą reklamową mamy do czynienia, gdy wynajmujący może wpływać na zamieszczane treści lub podejmować czynności związane z instalacją ogłoszenia i utrzymaniem go w należytym stanie.

Publikacja: 10.10.2016 07:15

VAT: Czy najem powierzchni reklamowej to rzeczywiście najem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Przy umowie najmu obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą wystawienia faktury. Może się jednak zdarzyć, że usługa, której przedmiotem jest – w ocenie stron umowy – najem, na gruncie rozliczeń VAT de facto najmem nie jest. Obowiązek podatkowy należy wówczas rozpoznać na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien wywoływać większych trudności interpretacyjnych. Obowiązek podatkowy w przypadku każdej umowy najmu i dzierżawy oraz w umowach o charakterze podobnym do najmu i dzierżawy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Norma ta może wywoływać wśród podatników przekonanie, że w odniesieniu do każdej umowy, która w tytule została określona jako umowa najmu, obowiązek podatkowy powstaje według wyżej przytoczonych zasad.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Podatki
Fiskus już wie, kto sprzedaje w internecie. I zapowiada kontrole
Podatki
Pies w podatkowych kosztach domowej firmy? Fiskus zmienia zdanie
Podatki
Przedsiębiorca rozliczy kurtkę, buty i kask w firmowych kosztach. Interpretacja fiskusa
Podatki
Czas na przygotowania do e-faktur. To wyzwanie zwłaszcza dla dużych firm
Podatki
Pomoc humanitarna dla Ukrainy dłużej bez cła i VAT