Reklama

VAT: Czy najem powierzchni reklamowej to rzeczywiście najem

VAT | W przypadku udostępnienia nośnika informacji, z usługą reklamową mamy do czynienia, gdy wynajmujący może wpływać na zamieszczane treści lub podejmować czynności związane z instalacją ogłoszenia i utrzymaniem go w należytym stanie.

Publikacja: 10.10.2016 07:15

VAT: Czy najem powierzchni reklamowej to rzeczywiście najem

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Przy umowie najmu obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą wystawienia faktury. Może się jednak zdarzyć, że usługa, której przedmiotem jest – w ocenie stron umowy – najem, na gruncie rozliczeń VAT de facto najmem nie jest. Obowiązek podatkowy należy wówczas rozpoznać na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien wywoływać większych trudności interpretacyjnych. Obowiązek podatkowy w przypadku każdej umowy najmu i dzierżawy oraz w umowach o charakterze podobnym do najmu i dzierżawy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Norma ta może wywoływać wśród podatników przekonanie, że w odniesieniu do każdej umowy, która w tytule została określona jako umowa najmu, obowiązek podatkowy powstaje według wyżej przytoczonych zasad.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Podatki
APA: uprzednie porozumienia cenowe narzędziem odliczania kosztów
Podatki
Podatek u źródła trochę łagodniejszy
Reklama
Reklama
Reklama