W środę Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną biura festiwalowego, które spierało się z fiskusem o zakres zwolnienia dla działalności statutowej w CIT.

We wniosku o interpretację biuro wyjaśniło, że jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru prowadzonego przez gminę miejską. Wykonuje statutowe zadania organizacji wydarzeń kulturalnych, wspierania działalności kulturalnej, a także tworzenia produktów kultury.

Instytucja wskazała, że zadania te są wykonywane poprzez organizację licznych wydarzeń kulturalnych, jak np. koncerty, festiwale, konferencje, produkcje teatralne i audiowizualne, spotkania autorskie. Biuro organizuje lub współorganizuje uroczyste kolacje, obiady, spotkania z lampką wina czy bankiet przy okazji premier oraz festiwali. Instytucja była przekonana, że dochody przeznaczone na organizację bankietów, które są kwalifikowane jako wydatki na reprezentację i nie są zaliczane do kosztów, można jednak objąć zwolnieniem z CIT przewidzianym dla działalności statutowej.

Fiskus zgodził się na zwolnienie dochodów przeznaczonych na bankiety, ale tylko w całości sfinansowane dotacją od gminy, województwa lub ministerstwa. Dotacje są bowiem wolne od podatku i przez sposób wykorzystania nie tracą tego statusu. Dla reszty zwolnienia się nie dopatrzył, bo jego zdaniem organizacja bankietów nie mieści się w pojęciu działalności kulturalnej.

Reklama
Reklama

Biuro zaskarżyło interpretację, ale nic nie wskórało. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że bankiet to dodatek do wydarzenia kulturalnego. Lampka wina czy usługa cateringowa go nie konstytuują.

To stanowisko ostatecznie potwierdził NSA. Zauważył, że działalność kulturalna to upowszechnianie kultury, czyli intencjonalne kształtowanie, rozwijanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych, a nie konsumpcyjnych. NSA nie kwestionował, że ze względu na rangę imprezy organizacja bankietu może być pożądana. Ale jak tłumaczyła sędzia sprawozdawca Małgorzata Bejgerowska, nie znaczy to, że musi on być objęty zwolnieniem. Ustawodawca nie chciał premiować spornym zwolnieniem działań pomocniczych dla działalności kulturalnej czy innej statutowej. A bankiet jest czymś pobocznym, stanowi dodatek, choć może ważny, ale nie niezbędny, żeby wydarzenie kulturalne się odbyło. I z powodu braku bankietu nie traci ono też kulturalnego przymiotu. Dlatego organizowanie bankietów nie mieści się w pojęciu działalności kulturalnej, a to nie daje podstaw do objęcia spornego dochodu zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: II FSK 145/20