Przeloty samolotem, jedno mieszkanie na dni robocze, drugie na weekend, szkoła dla dzieci – czy takie wydatki na ściągniętych z Korei Południowej pracowników można rozliczyć w kosztach CIT? Tak, fiskus nie ma nic przeciwko.

O interpretację wystąpiła spółka z o.o. budująca w Polsce zakład produkcyjny. Właścicielem jej udziałów jest podmiot zarejestrowany w Holandii, którego udziałowcem jest firma koreańska. I właśnie z Korei Południowej spółka ściąga pracowników potrzebnych do budowy. Podkreśla, że inwestycja wymaga specjalistycznej wiedzy, m.in. znajomości zagadnień technologicznych czy urządzeń do niwelowania jej wpływu na środowisko naturalne. Dlatego zmuszona jest korzystać z pomocy osób, których wiedza sprawdziła się już przy realizacji podobnych projektów na całym świecie. Doświadczona kadra jest niezbędna zarówno w czasie budowy, jak i później, podczas produkcji.

Spółka wskazuje, że okresy oddelegowania pracowników z Korei wynoszą ponad rok, a niejednokrotnie są znacznie dłuższe. Dlatego część została sprowadzona do Polski z rodzinami. Pracownicy od poniedziałku do piątku mieszkają nieopodal budowy, natomiast rodziny tam, gdzie dzieci mogą chodzić do szkoły. W weekendy są razem. Zatem każdy pracownik korzysta z dwóch mieszkań.

Oprócz wynajęcia lokali spółka ponosi też inne wydatki związane z przeprowadzką koreańskich specjalistów. Finansuje bilety na samolot, transport na terenie Polski, przygotowuje dokumenty do legalizacji pobytu, opłaca tłumaczy i prawników, pokrywa czesne za międzynarodowe szkoły dla dzieci. Czy może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów?

Reklama
Reklama

Spółka twierdzi, że tak. Podkreśla, że inwestycja będzie w przyszłości przynosić jej przychody. Aby ją zrealizować, musi korzystać ze specjalistów, którzy dysponują odpowiednią wiedzą i doświadczeniem. Warunkiem ich sprowadzenia jest pokrycie wydatków na przeprowadzkę, zakwaterowanie i szkoły dla dzieci. Bez tego nie udałoby się ich namówić do pracy przy budowie zakładu. Wydatki mają więc związek z działalnością spółki.

Co na to fiskus? Zgodził się na rozliczenie kosztów. Przyznał, że wydatki na przeprowadzkę pracowników mogą przyczynić się do osiągnięcia przychodów. „Pozyskanie fachowej kadry, koniecznej dla realizacji prowadzonej inwestycji, wymaga od spółki poniesienia dodatkowych kosztów, są one jednak konieczne i racjonalnie uzasadnione” – podkreśliła skarbówka.

Numer interpretacji: 0111-KDIB1-2.4010.259.2023.2.END