Odpisy amortyzacyjne rozliczymy w kosztach, jeśli dotacja na zakup bądź wytworzenie środka trwałego została zaliczona do przychodów. Taka zasada będzie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r. Wprowadza ją ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku.
Jak jest teraz? Z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT wynika, że dotacje, subwencje i dopłaty są przychodem z działalności gospodarczej. Za wyjątkiem związanych z nabyciem środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Są też dodatkowe wyłączenia i zwolnienia. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 45 stanowi, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, jeśli wydatki na ich nabycie zostały przedsiębiorcy zwrócone.
Czytaj więcej:
Mówiąc prościej, nie ma przychodu, ale nie ma też kosztu. Podobnie jest w ustawie o CIT (choć przepisy są trochę inaczej skonstruowane). Dotacje są zwolnione z podatku, ale odpisów amortyzacyjnych nie zaliczymy do kosztów.
Co się zmieni od 1 stycznia 2024 r.? Przedsiębiorca będzie mógł rozliczać w kosztach odpisy amortyzacyjne od środków trwałych sfinansowanych dotacją bądź subwencją. Ale jednocześnie musi wykazać taką dotację (subwencję) w przychodach i opodatkować. Powinien o tym zawiadomić urząd skarbowy (nowe przepisy mówią o pisemnym oświadczeniu). Ma na to czas do upływu terminu złożenia zeznania za rok, w którym otrzymał dofinansowanie.
Firma będzie mogła więc wybrać, czy zostaje na starych zasadach (nie ma przychodu i kosztu), czy przechodzi na nowe (jest przychód i koszt).
- Daje to pewne możliwości zaplanowania podatkowych rozliczeń. Na przykład dla przedsiębiorców, którzy są na stracie, korzystniejsze mogą być nowe zasady. Podatku teraz i tak nie płacą, nie zaszkodzi więc im wykazanie dotacji po stronie przychodów. A odpisy amortyzacyjne mogą się przydać w latach, w których będą już mieli dochody – tłumaczy Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy, menedżer w kancelarii ITA DP. Podkreśla jednak, że takie planowanie może spełniać kryteria schematu podatkowego (tzw. MDR) i powinno być zgłoszone fiskusowi.
- Nowe zasady rozliczeń powinny też uprościć życie księgowym. Wyłączanie z kosztów odpisów od środków trwałych sfinansowanych dotacją jest pewną niewygodą – mówi Jarosław Ziółkowski.
- Dziwię się jednak, że ustawodawca wprowadził obowiązek składania dodatkowego oświadczenia w tej sprawie. Generalnie odchodzi się już od takich oświadczeń. Jeśli przedsiębiorca chce coś zadeklarować, zaznacza odpowiedni kwadrat w zeznaniu rocznym. Teraz będzie musiał złożyć pismo w urzędzie, jeśli tego nie zrobi (w PIT do końca kwietnia, a w CIT do końca marca następnego roku) nie skorzysta z nowych zasad rozliczenia – podkreśla Jarosław Ziółkowski.
Podstawa prawna: ustawa z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (DzU z 2023 r., poz. 1723).