Prowadzenie działalności handlowej w miejscowościach odwiedzanych przez turystów spoza Wspólnoty Europejskiej powinno skłaniać handlowców do rozważenia oferowania takim klientom możliwości zwrotu VAT. Szczegółowe warunki takiego zwrotu są przewidziane w art. 126–130 ustawy o VAT i w wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych. System ten umożliwia osobom fizycznym niemającym stałego miejsca zamieszkania w UE otrzymanie zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium Polski, pod warunkiem, że towary te w stanie nienaruszonym i w wymaganym terminie zostały wywiezione przez tych nabywców poza UE w ich bagażu osobistym.
Z punktu widzenia sprzedawcy sytuacja, w której klient detaliczny ma możliwość otrzymania zwrotu podatku, w sposób jednoznaczny wpływa na podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności jego oferty. Przepisy ograniczają jednak krąg sprzedawców, którzy mogą uczestniczyć w tym systemie, a dodatkowo stawiają wiele warunków, których spełnienie pozwala na realizację sprzedaży z możliwością zwrotu podatku. Zwrot jest bowiem możliwy, jeżeli towary zostały kupione u sprzedawców, którzy spełniają łącznie następujące warunki:
- są zarejestrowani jako podatnicy VAT,
- prowadzą ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących,
- zawarli umowę w sprawie zwrotu podatku z jednym ze wskazanych ustawą podmiotów uprawnionych do zwrotu podatku podróżnym, chyba że sprzedawca, spełniając wymagane warunki, sam dokonuje tego zwrotu,
- nie korzystają ze zwolnienia z VAT z uwagi na limit sprzedaży.
Poza ww. warunkami sprzedawcy dodatkowo muszą:
- poinformować naczelnika urzędu skarbowego na piśmie, że są sprzedawcami,
- zapewnić podróżnym pisemną informację w czterech wskazanych ustawą o VAT językach o zasadach zwrotu podatku,
- oznaczyć punkty sprzedaży wymaganym znakiem informacyjnym,
- poinformować urząd skarbowy o miejscu, gdzie podróżny może odebrać podatek, a także o zawartych umowach w tym zakresie, przedstawiając zarazem kopie tych umów.
Decydując się na wprowadzenie w punkcie sprzedaży systemu zwrotu VAT dla podróżnych, warto też mieć na uwadze ekonomiczną stronę takiego przedsięwzięcia. Zarówno bowiem podmioty dokonujące zwrotu podatku, jak i sprzedawcy, którzy spełniają warunki dla dokonywania tego zwrotu, są uprawnieni do pobrania od podróżnego prowizji od zwracanej mu kwoty. Przede wszystkim jednak zasadą jest, że w stosunku do dostawy towarów, od których zwrócono podatek podróżnemu, sprzedawca stosuje preferencyjną stawkę VAT w wysokości zero proc.
Dla opodatkowania sprzedaży tą stawką wymagane jest jednak dochowanie wielu warunków wskazanych w art. 129 ustawy o VAT, w szczególności:
- spełnienie ww. warunków (wyrażonych w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4 ustawy o VAT) w zakresie właściwej informacji o fakcie bycia sprzedawcą oraz oznaczenia punktu sprzedaży,
- otrzymanie przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej dokumentu zawierającego potwierdzenie wywozu towaru poza UE,
- posiadanie wymaganych dokumentów potwierdzających zwrot podatku.
Podatnikom pozostawiono również możliwość korekty podatku należnego w sytuacji, gdy dokument potwierdzający wywóz nabytych towarów został otrzymany przez podatnika już po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym podróżny zakupił towar. Warunkiem korekty jest otrzymanie takiego dokumentu nie później niż przed upływem dziesięciu miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym miała miejsce sprzedaż.
Uwaga! Zwrot VAT nie obejmuje dostawy paliwa, dotyczy zakupów, których minimalna wartość wraz z podatkiem wynosi 200 zł, a nadto jest adresowany wyłącznie do klienta detalicznego, czyli nabywającego towary na własne potrzeby konsumpcyjne.
Autor jest doradcą podatkowym