Izba Skarbowa w Katowicach ?w interpretacji z 7 kwietnia ?2014 r. (IBPBII/2/ 415-223/14/MZa) rozstrzygnęła kiedy nagrody w konkursach internetowych są zwolnione z PIT. Była to odpowiedź na pytanie spółki, która świadczy usługi ?w branży reklamowej i marketingowej. Na zlecenie innych firm spółka organizuje i ogłasza konkursy za pośrednictwem internetu. Robi to za pośrednictwem serwisów internetowych swoich zleceniodawców umieszczonych pod ich domenami lub za pośrednictwem profili tych podmiotów w serwisie społecznościowym Facebook.com (tzw. fanpage). Sponsorami nagród są firmy, na których zlecenie działa spółka.
Konkursy są co do zasady powszechnie dostępne dla użytkowników internetu, jednak w konkursach prowadzonych na Facebook.com mogą brać udział tylko osoby posiadające na nim swój profil.
Każdy konkurs ma swój regulamin publikowany w internecie. Uczestnicy muszą wykonać określone zadanie, np. zdjęcie czy udzielenie odpowiedzi na pytanie. Zwycięzców wybiera powoływana przez wnioskodawcę komisja konkursowa. Nagrodami są towary o wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł brutto. Nagrody, które wnioskodawca przekazuje laureatom, nie są związane ze sprzedażą premiową.
Spółka zapytała, czy w tej sytuacji wygrane w konkursach mogą być zwolnione ?z PIT.
W zależności ?od rodzaju
Organ podatkowy przypomniał, że zgodnie z art. 21 ?ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ?i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową. Warunkiem jest, by jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekraczała 760 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika ?w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Jak wskazał organ, warunkiem zastosowania zwolnienia jest rodzaj konkursu. Musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W przypadku konkursów z innych dziedzin zwolnienie dotyczy wyłącznie tych, których organizatorem ?i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.
Oznacza to, że dla zastosowania zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:
- ?organizatorem konkursu są środki masowego przekazu i
- ?podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki masowego przekazu.
Nie wystarczy więc, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wymaga, aby konkursy były zarówno ogłaszane, jak i organizowane przez środki masowego przekazu.
Definicja mass mediów
Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Definicje słownikowe określają to pojęcie w różnych aspektach. Z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają urządzenia techniczne służące tej komunikacji (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji.
Internetowa encyklopedia PWN określa środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet".
Organ podatkowy stwierdził, że literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy ?o PIT prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie wystarczy sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została ?w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów. Organ wskazał także, że takie wyjaśnienie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie, czego przykładem jest prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ?w Warszawie z 15 stycznia ?2010 r. (III SA/Wa 1189/09).
Portal ?ogólnodostępny
W interpretacji czytamy także, że nie budzi wątpliwości, iż konkursy powinny być ogłaszane (emitowane) przez mass media, w tym przypadku przez internet, który bezspornie należy zaliczyć do środków masowego przekazu. Spełnienie drugiej przesłanki nastąpi wówczas, gdy organizatorem konkursu będzie podmiot zaliczany do grupy mass mediów.
Zdaniem fiskusa zorganizowanie konkursu przez internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, właściciela danego portalu internetowego, występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka nieposiadająca osobowości prawnej. Warunkiem jest jednak ogólnodostępność tych portali dla użytkowników internetu, bez wymogu rejestracji. By zastosować zwolnienie, konkurs musi więc być ogłoszony ?i zorganizowany przez internet. Pod tym pojęciem fiskus rozumie właściciela ogólnodostępnego – niewymagającego rejestracji – portalu internetowego (np. Onet.pl, Google.com).
Na tej podstawie organ uznał, że spółka występująca ?o interpretację nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu, gdyż działa w branży reklamowej i marketingowej. Nie spełnia więc przesłanek określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
W tej sytuacji wartość nagród wygranych w konkursie organizowanym i emitowanym przez wnioskodawcę (za pośrednictwem internetu) pod adresami domen internetowych należących do podmiotów trzecich lub za pośrednictwem profili tych podmiotów w serwisie społecznościowym Facebook.com (tzw. fanpage) nie będzie zwolniona z PIT.
Izabela ?Andrzejewska-Czernek, doktor nauk prawnych, radca prawny w GWW Tax
Po wyjaśnieniu i zaakceptowaniu przez organy podatkowe tezy, że do mass mediów można ?zaliczyć internet (czego brakuje w samej treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT), ?kwestia wykładni tego przepisu powinna się znacznie uprościć. W zakresie wyrażenia „organizacja konkursu przez środki masowego przekazu" mieści się z pewnością zorganizowanie konkursu ?za pośrednictwem Internetu przez właściciela konkretnej domeny internetowej.?Ważne jest, aby przeglądanie treści stron w tej domenie nie było ograniczone np. koniecznością rejestracji. Z tego powodu wydaje się, że nie ma możliwości, aby wygrane w konkursach ?emitowanych za pomocą domen wymagających rejestracji – jak np. Facebook – były ?zwolnione z PIT. Wbrew opisywanej tu interpretacji nie jest tu jednak istotne, w jaki sposób ?właściciel domeny organizuje konkurs – czy zrobił to „samodzielnie" czy wynajął inny ?podmiot do przygotowania konkursu albo administrowania zawartością dostępną pod ?adresem konkretnej domeny. W pojęciu „organizacji" konkursu mieści się zlecenie ?przygotowania i przeprowadzenia konkursu innemu podmiotowi na swoją rzecz. Zatem ?jeżeli to właściciel organizuje (nieważne czy „samodzielnie" czy zlecając innemu ?podmiotowi) i emituje konkurs na stronie internetowej w swojej domenie, to wartość ?wygranej powinna podlegać zwolnieniu.