Tak stwierdziła Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 7 maja 2014 r. (IBPP2/443-144/14/JJ).

Podatnik prowadzi działalność rekreacyjną w postaci parku linowego. Oferuje swoim klientom bilety wstępu uprawniające do skorzystania z wybranej przez siebie atrakcji w parku linowym, tj. odpowiedniej trasy linowej. Kupując bilet, klient wybiera, z której trasy linowej chce skorzystać. Trasy różnią się poziomem trudności oraz sposobem ich pokonania (z asekuracją lub bez).

W parku linowym dostępne są usługi dodatkowe (np. usługi gastronomiczne). Jednak usługi te nie są uwzględnione ?w cenie biletu i są rozliczane oddzielnie.

We wniosku o interpretację podatnik spytał, czy udostępnianie poszczególnych tras linowych w parku linowym w zamian za zakup biletu wstępu na taką trasę jest opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8 proc.

Zdaniem podatnika wstęp do parku linowego powinien podlegać opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT w wysokości 8 proc., jako wskazana w pozycji 186 załącznika numer 3 do ustawy o VAT, „pozostała usługa związana z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu".

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Zdaniem izby opłaty pobierane za bilety do parku linowego nie mogą być uznane za opłatę za wstęp, lecz za możliwość korzystania ?z dostępnych w parku atrakcji. W związku z tym usługa taka powinna podlegać opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 23 proc.

Komentarz eksperta:

Rafał ?Kacprowski, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Wykaz towarów i usług, które mogą być opodatkowane według obniżonej stawki VAT w wysokości 8 proc., znajduje się ?w załączniku nr 3 do ustawy o VAT. W pozycji 186 tego załącznika wskazane są pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie ?w zakresie wstępu.

Zdaniem podatnika prowadzącego park linowy jest on uprawniony do zastosowania obniżonej stawki VAT w zakresie sprzedaży biletu, który uprawnia do wejścia na teren parku oraz skorzystania z oferowanych tam atrakcji. ?Z podejściem tym nie zgodził się jednak organ podatkowy, który uznał, że opłata za bilet ?do parku linowego nie może być utożsamiana z opłatą za wstęp, ponieważ upoważnia ?do korzystania z atrakcji, a nie samego wejścia do parku. Tym samym, bilet powinien być opodatkowany stawką VAT w wysokości ?23 proc.

Pomimo jednolitego stanowiska izb skarbowych prezentowanego w interpretacjach wydawanych w podobnych sprawach, w mojej ocenie istnieją jednak argumenty, aby twierdzić, że opisana usługa powinna podlegać opodatkowaniu według obniżonej stawki VAT.

Izba Skarbowa w Katowicach wskazała ?w szczególności, że usługa udostępniania atrakcji znajdujących się w parku rozrywki, ?za skorzystanie z których pobierana jest opłata, nie jest tożsama z opłatą w zakresie wstępu. Z uwagi na to, że w ustawie o VAT oraz innych krajowych aktach prawnych brak jest definicji legalnej pojęcia „wstęp" użytego m.in. w pozycji nr 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, należy je rozumieć zgodnie ?z powszechnie przyjętym znaczeniem. Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego" PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., www.sjp.pwn.pl) „wstęp" oznacza nie tylko „możliwość wejścia gdzieś", ale i „prawo uczestniczenia w czymś".

W mojej ocenie nie można więc wykluczyć ?z obniżonej stawki VAT opłaty za wstęp tylko dlatego, że wiążę się ona z korzystaniem ?z oferowanych przez park linowy atrakcji. Wstęp nie powinien być rozumiany tylko jako możliwość wejścia na teren danego obiektu, ale również jako możliwość uczestniczenia ?w atrakcjach dostępnych na jego terenie. ?W przeciwnym razie mogłoby to prowadzić do sytuacji absurdalnych, w których np. bilet do kina sprzedawany z obniżoną stawką VAT uprawniałby wyłącznie do wejścia do budynku kina, natomiast prawo do oglądania filmu nabywałoby się, kupując bilet opodatkowany stawką podstawową.

Prawidłowość powyższego stanowiska została potwierdzona w orzeczeniach sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku ?z 30 stycznia 2014 r. (I FSK 311/13) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „(...) nie sposób wskazać usługi związanej ?z rekreacją, która polegałaby wyłącznie na samym wstępie, biernym uczestnictwie, bez aktywnego korzystania z urządzeń znajdujących się w tym obiekcie. Samo pojęcie rekreacji zakłada aktywne spędzanie wolnego czasu. Zachodzi bowiem sprzeczność między pojęciem rekreacja a bierne uczestnictwo, brak aktywności". Wyrok ten dotyczył sprawy wstępu na siłownię, jednak w mojej ocenie jego tezy znajdują zastosowanie również ?w przypadku usług wstępu do parku ?linowego.

Warto zauważyć, że linia orzecznicza dotycząca wykładni pojęcia „wstęp" użytego w pozycji 186 załącznika nr 3 do ustawy ?o VAT nie jest jednolita, jednak wyroki wydawane w ostatnim czasie coraz częściej sprzyjają podatnikom. Oznacza to, że mimo niekorzystnego stanowiska organów podatkowych możliwe jest uzyskanie pozytywnego rozstrzygnięcia w odniesieniu ?do opodatkowania VAT podobnych usług na etapie sądów administracyjnych.