Podatnicy, którzy mają obowiązek rejestracji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, muszą wkalkulować koszt nabycia takiego urządzenia ?w ciężar nieuniknionych wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Cena kasy, w zależności od jej zaawansowania technicznego, może być niemałym obciążeniem dla budżetu przedsiębiorcy. Przewidując konieczność nabycia kasy rejestrującej, warto zatem przyjrzeć się również uldze na jej nabycie. Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu ?i kwot podatku należnego ?w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania ?w wysokości 90 proc. ceny zakupu (bez podatku), ale nie więcej niż 700 zł. Podstawowym warunkiem dla tego odliczenia jest rozpoczęcie ewidencjonowania w obowiązujących terminach. Oznacza to, że podatnik, który spóźnił się ?z rozpoczęciem stosowania kasy, niezależnie od innych możliwych sankcji, nie może również skorzystać z prawa do odliczenia bądź zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy. Poza tym, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów ?z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku korzystania z tej ulgi należy spełnić dodatkowe warunki.

1. Podatnik musi złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które zamierza stosować. Podatnicy, którzy zamierzają stosować tylko jedną kasę, zgłoszenie mogą złożyć na formularzu zgłoszenia o miejscu instalacji kasy rejestrującej, jeżeli zgłoszenie to zostało złożone przed terminem obowiązkowego rozpoczęcia ewidencjonowania.

2. Podatnik musi rozpocząć ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy (kasa musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych) i że spełniają odpowiednie kryteria i warunki techniczne.

3. Podatnik musi posiadać dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Spełnienie tych warunków jest jednak dopiero pierwszym z etapów wykorzystania ulgi. Drugim jest samo odliczenie bądź wnioskowanie ?o zwrot przysługującej ulgi.

W pierwszym przypadku odliczenia dokonuje się w deklaracji rozliczeniowej VAT, ale najwcześniej dopiero w tej, która jest składana za okres, ?w którym rozpoczęto ewidencjonowanie. Ponadto kwota odliczenia nie może przekroczyć nadwyżki podatku należnego nad naliczonym. Bardziej złożonym przypadkiem jest sytuacja, w której podatnik nie ma takiej nadwyżki. W takim przypadku może on w deklaracji podatkowej wnioskować ?o zwrot kwoty wydatkowanej na nabycie kasy rejestrującej ?w granicach ustalonego limitu, przy czym zwrot ten w okresie rozliczeniowym nie może przekroczyć:

Szczególny przypadek to podatnicy, którzy rozpoczną stosowanie kasy w obowiązujących terminach, wykonując zarazem wyłącznie czynności zwolnione z VAT. W takiej sytuacji, zgodnie z art. 111 ust. 5 ustawy o VAT, urząd skarbowy zwraca podatnikowi kwotę wydatkowaną na zakup kasy ?w granicach ustalonego limitu na rachunek w banku lub ?w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem. Zwrot powinien nastąpić w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.

Autor ?jest doradcą podatkowym