Tak orzekł WSA w Warszawie w wyro- ku z 14 sierpnia 2013r. (III SA/Wa 853/13).

Spółka specjalizuje się w edukacji informatycznej. Jako podwykonawca świadczy usługi polegające na zapewnieniu wykładowców do szkoleń realizowanych w ramach projektu współfinansowanego w co najmniej 70 proc. ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Podmiotem zlecającym przeprowadzenie szkoleń jest bezpośredni beneficjent tych środków. Z tytułu realizacji ww. usług spółka wystawia faktury VAT.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym spółka zadała pytanie: czy realizując usługi jako podwykonawca w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego prawidłowo wystawia faktury VAT, doliczając do ceny usług podatek w wysokości 23 proc.

Zdaniem spółki, jej usługi świadczone na rzecz bezpośredniego beneficjenta środków publicznych powinny podlegać zwolnieniu z VAT. Wskazała, że zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 proc. ze środków publicznych są zwolnione od podatku. W opinii spółki bez znaczenia jest to, czy środki publiczne zostaną przekazane podmiotowi realizującemu szkolenie bezpośrednio, czy też za pośrednictwem podmiotu organizującego szkolenie. Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Stwierdził, że zwolnienie, na które powoływała się spółka ma zastosowanie jedynie w przypadku usług opłacanych bezpośrednio ze środków publicznych.

Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem organu przedstawionym w interpretacji. Zaznaczył, że określenie „finansowane w całości ze środków publicznych" odnosi się do rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania. Zdaniem sądu, dla oceny źródła pochodzenia środków przeznaczonych na realizację określonych programów nie ma znaczenia, że beneficjent korzysta z podwykonawców oraz to, z którym poziomem podwykonawstwa mamy do czynienia.

—Jakub Warnieło, współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Katarzyna Spychalska, starsza konsultantka w Deloitte Doradztwo Podatkowe sp. z o.o. (biuro w Warszawie)

Stanowisko WSA w Warszawie jest w mojej ocenie słuszne. Spór w niniejszej sprawie sprowadzał się do wyjaśnienia, jak należy interpretować zwrot „usługi kształcenia finansowane ze środków publicznych". Wątpliwości dotyczą sytuacji, gdy beneficjent środków publicznych zleca podwykonawcy przeprowadzenie szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,za które zapłata następuje w co najmniej 70 proc. ze środków pozyskanej przez beneficjenta dotacji unijnej. Kwestia ta jest różnie rozstrzygana zarówno przez organy podatkowe, jak i przez sądy administracyjne, czego przykładem mogą być orzeczenia WSA w Gdańsku z 4 lipca 2012 r. (SA/Gd 432/12) oraz WSA w Krakowie z 5 kwietnia 2012 r. (I SA/Kr 116/12), w których sądy zajęły zupełnie odmienne i wykluczające się stanowiska.

W omawianym wyroku WSA w Warszawie uznał, że usługi podwykonawcy korzystają ze zwolnienia od VAT. Sąd wskazał, że sformułowanie „finansowane ze środków publicznych" odnosi się do rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, nie zaś do podmiotu dysponującego tymi środkami. Stanowisko WSA w Warszawie wydaje się prawidłowe. Paragraf  13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego odnosi się bowiem jedynie do usług finansowanych ze środków publicznych, a nie do usługodawcy otrzymującego publiczne finansowanie. Przepis ten nie zawiera zatem warunku, aby podmiot, który otrzymał publiczne środki, był jednocześnie zobowiązany do samodzielnego przeprowadzenia szkoleń. Beneficjent dotacji może zlecić przeprowadzenie takiego szkolenia i wypłacić podmiotowi prowadzącemu szkolenie odpowiednie wynagrodzenie z otrzymanych środków publicznych.

W rozstrzygniętej sprawie nie budziło wątpliwości, że spółka otrzymała za świadczone usługi wynagrodzenie pochodzące ze środków publicznych. Nabywca tych usług organizujący szkolenie otrzymał bowiem środki publiczne przeznaczone na realizację określonego celu – organizację szkoleń. Wynagrodzenie podwykonawcy niewątpliwie stanowiło jeden z kosztów organizacji szkolenia. Ciężar finansowania szkolenia poniósł zatem finalnie zleceniodawca, a finansowanie odbyło się z pozyskanej dotacji unijnej. Sam techniczny sposób przekazania tych środków podwykonawcy powinien pozostawać obojętny dla możliwości objęcia zwolnieniem od VAT usług podwykonawcy.