- Prowadzę pkpir. Otrzymałem w grudniu 2012 r. fakturę kosztową i w tym też miesiącu zaliczyłem wydatek do kosztów podatkowych i wpisałem do księgi. Termin zapłaty tej faktury przypadał w styczniu 2013 r. Z powodu niedopatrzenia uregulowałem płatność dopiero w kwietniu. Czy w związku z tym muszę korygować koszty, tak jak to przewidują zmienione przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Jeśli tak, to jak to ująć w pkpir?
– pyta czytelnik.
Nowe przepisy (art. 24d ustawy o PIT oraz art. 15b ustawy o CIT) należy stosować do tych kwot wynikających z faktury lub innego dokumentu, które zostały zaliczone do kosztów podatkowych od 1 stycznia 2013 r.
W przypadku zaliczenia do kosztów podatkowych kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu podatnik będzie musiał pomniejszyć koszty podatkowe, jeżeli nie ureguluje kwoty zobowiązania w ciągu 30 dni od daty upływu terminu jego płatności. Korekty tej należy dokonać w miesiącu, w którym upłynie 30 dni od daty ustalonego terminu płatności. Reguła ta dotyczy sytuacji, w której ustalony przez strony termin płatności nie przekracza 60 dni.
Jeżeli kwota wynikająca z faktury lub innego dokumentu została zaliczona do kosztów podatkowych przed 1 stycznia 2013 r., to nowe regulacje nie mają zastosowania, nawet wtedy, gdy termin płatności przypada w 2013 r. Czytelnik zaliczył fakturę wystawioną w grudniu 2012 r. do kosztów podatkowych tego właśnie miesiąca. Zatem nie ma obowiązku korygowania kosztów.
Przykład
Faktura z grudnia
Podatnik otrzymał fakturę w grudniu 2012 r. i w tym miesiącu zaliczył kwotę z niej wynikającą do kosztów podatkowych. Termin zapłaty za tę fakturę upływa 10 stycznia 2013 r. W związku z tym, że zaliczenie kwoty z faktury do kosztów podatkowych nastąpiło przed 1 stycznia 2013 r., to podatnik nie będzie zobowiązany do stosowania w odniesieniu do tego kosztu nowej regulacji ustawy podatkowej.
W związku z tym, że korekta kosztów w opisanym w pytaniu przypadku nie będzie konieczna, to nie trzeba będzie także dokonywać żadnych dodatkowych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
—Kamil Sikora, partner zarządzający, Biuro Rachunkowe Norwegian Finance