Jeżeli podatnik nabywa towary na potrzeby firmy od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, to podstawą wpisu do księgi muszą być umowy sprzedaży, a nie potwierdzenie wygrania aukcji.

- Prowadzę działalność gospodarczą. Zajmuję się głównie handlem używanymi częściami do samochodów. Części te kupuję na internetowym portalu aukcyjnym. W większości pochodzą one z zagranicy od osób prywatnych. Jako dowód zakupu mam tylko potwierdzenie wygrania aukcji z portalu oraz potwierdzenie zapłaty (przelew bankowy). Czy takie dokumenty są wystarczające do zaksięgowania tych części w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako towar handlowy? – pyta czytelnik.

Nie

Na podstawie wydruków aukcyjnych informujących o wygranej aukcji oraz potwierdzenia dokonania przelewów bankowych na konta sprzedawców nie można dokonać ujęcia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Dokumentem będącym podstawą do ujęcia operacji gospodarczych w pkpir powinna być co do zasady faktura bądź rachunek, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Jeżeli jednak osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonuje zakupów na potrzeby działalności gospodarczej od osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, to dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów mogą być umowy sprzedaży, a więc dokumenty, o których mowa w § 13 pkt 5 tego rozporządzenia, zawierające dane wymienione w jego § 12 ust. 3 pkt 2.

Niestety organy podatkowe prezentują stanowisko, że samo potwierdzenie wygrania aukcji z portalu oraz potwierdzenie zapłaty, tzn. przelew bankowy, nie odpowiadają wymaganiom określonym w ww. rozporządzeniu i nie mogą stanowić dowodu księgowego będącego podstawą zapisu kosztu w pkpir.

Przykładowo, w interpretacji z 17 stycznia 2013 r. (ILPB1/415-1006/12-4/IM) Izba Skarbowa w Poznaniu stwierdziła, że „na podstawie wydruków aukcyjnych informujących o wygranej aukcji, nawet uzupełnionych o potwierdzenia dokonania przelewów bankowych na konta sprzedawców, nie można dokonać ujęcia kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, taki dokument bowiem nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej".

Podobne stanowisko zaprezentowała Izba Skarbowa w Katowicach w interpretacji z 9 grudnia 2011 r. (IBPBI/1/415-965/11/BK), stwierdzając, że za podpis nie można uznać autoryzacji dokonywanej przez strony transakcji za pomocą haseł i loginów. Zatem, zdaniem organów skarbowych, w każdej takiej sytuacji powinna być zawarta umowa sprzedaży.

Warto jednak dodać, że zdania w kwestii, o którą pyta czytelnik, są podzielone. Niektórzy specjaliści twierdzą, że podatnik powinien mieć prawo dokonać wpisów na podstawie wydruków wygranych aukcji, potwierdzonych stosownymi przelewami.

Od podatnika zależy więc, czy chce narazić się na ewentualny spór z organami podatkowymi. Niestety, występując o interpretację podatkową, musi liczyć się bowiem z tym, że otrzyma stanowisko zaprezentowane we wskazanych tu pismach.

—Wiesława Moczydłowska pyta czytelnik.