Prowadzę działalność gospodarczą. Zwróciłam się do urzędu skarbowego o wydanie zaświadczenia – potwierdzenia wysokości dochodu uzyskanego w 2011 roku w kwocie pomniejszonej o wysokość pobranych rzeczywiście składek na ubezpieczenie zdrowotne. Naczelnik urzędu wydał postanowienie, w którym odmówił mi wydania zaświadczenia. Czy faktycznie organ może mi odmówić wydania zaświadczenia o określonej treści, stwierdzając brak informacji w posiadanych przez siebie rejestrach?

– pyta czytelniczka.

Pytanie czytelnika dotyczy kwestii związanych z wydaniem zaświadczenia o określonej treści. Oczywiście chodzi tu o treść żądaną przez samego podatnika.

Ograniczona treść dokumentu

Zgodnie z art. 306i § 1 ordynacji podatkowej (dalej: o.p.), organ podatkowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o wysokości jego dochodu lub obrotu. Przy czym, stosownie do § 2 tego artykułu, w zaświadczeniach dotyczących wysokości dochodu lub obrotu stwierdza się wyłącznie, czy wnioskodawca jest lub nie jest podatnikiem:

- podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, z określeniem wysokości obrotu

- podatku dochodowego (we wszystkich formach opodatkowania).

Jest to zatem przepis uprawniający podatnika do żądania zaświadczenia wyłącznie o swojej sytuacji dotyczącej dochodu lub obrotu.

Zaświadczenie jest czynnością materialno-techniczną i urzędowym potwierdzeniem określonych faktów lub stanu prawnego.

Z kolei według art. 306a § 2 o.p. zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

- urzędowego potwierdzenia określonych faktów wymaga przepis prawa,

- osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.

Przy czym obie te przesłanki muszą zostać spełnione łącznie.

W określonych granicach

Złożenie wniosku o wydanie przez naczelnika urzędu skarbowego zaświadczenia o dochodach obliguje organ do wydania zaświadczenia stwierdzającego – na podstawie posiadanych danych – wysokość uzyskanych przez podatnika dochodów lub brak takich dochodów, gdy organ takimi danymi nie dysponował (wyrok WSA w Rzeszowie z 13 marca 2012 r., I SA/Rz 861/11).

Organ podatkowy nie może przy tym wykraczać poza granice żądania podatnika, bowiem zaświadczenie wydaje się w granicach żądania wnioskodawcy (wyrok WSA w Warszawie z 21 października 2008 r., III SA/Wa 832/08).

Przykład

ORGAN MUSI MIEĆ INFORMACJE

Wójt gminy P. odmówił Krystynie Nowak wydania zaświadczenia stwierdzającego brak osiągania przez nią dochodów z pracy w gospodarstwie rolnym. Organ wskazał bowiem, że nie posiada informacji, które są niezbędne do wydania żądanego zaświadczenia.

Z ewidencji lub rejestrów

Obowiązkiem organu jest wydanie zaświadczenia wtedy, gdy chodzi o potwierdzenie faktów albo stanu prawnego, wynikających z prowadzonej przez ten organ ewidencji, rejestrów bądź innych danych znajdujących się w jego posiadaniu.

Oznacza to, że nie zawsze organy mogą wydać zaświadczenie o określonej treści, jeśli żaden z nich nie prowadzi rejestrów czy danych, których stwierdzenia domaga się wnioskodawca (postanowienie NSA z 8 lipca 2008 r., I OW 38/08). Jeśli więc organ podatkowy nie dysponuje stosownymi informacjami, to nie może wystawić zaświadczenia o treści żądanej przez wnioskodawcę.

Przykład

TYLKO GDY ORGAN WIE

Podatnik Zbigniew Kowalski zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w P. o wydanie zaświadczenia o wysokości przeciętnego dziennego zarobku uzyskiwanego z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym.

Organ podatkowy odmówił wydania żądanego zaświadczenia z uwagi na brak informacji w tym zakresie.

Organ podatkowy, oceniając wniosek podatnika z punktu widzenia posiadanych przez siebie rejestrów, może odmówić wydania zaświadczenia o określonej – w tym przypadku żądanej przez podatnika - treści. W takim przypadku podatnikowi przysługuje zażalenie na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia określonej treści.