Wynika tak z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach.

Z pytaniem zwróciła się podatniczka, która prowadzi firmę świadczącą usługi sprzątania oraz handluje środkami czystości. Siedziba firmy znajduje się w  wydzielonych do tego celu pomieszczeniach w miejscu zamieszkania. Kobieta kupiła na potrzeby prowadzonej działalności ekspres do kawy o wartości nieprzekraczającej 3500 zł oraz kawę, herbatę i mleko do kawy. Korzysta z nich podczas spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy, podczas których negocjowane są ceny usług, oraz spotkań z pracownikami. Chce się upewnić, czy są to koszty firmy.

Dyrektor izby przypomniał, że wydatek zaliczany do kosztów uzyskania przychodów musi spełniać trzy kryteria: mieć związek z prowadzoną działalnością, być właściwie udokumentowany,  nie może się też znajdować na liście wydatków niestanowiących kosztów (art. 23 ustawy o PIT).

Warunkiem odliczenia jest wykorzystywanie ekspresu w działalności gospodarczej, co oznacza, że nie może  służyć celom osobistym wnioskodawczyni lub jej pracowników. Podatniczka musi też udowodnić celowość tej inwestycji i związek z przychodem oraz prawidłowo to udokumentować. Jeżeli zakup spełnia te kryteria, to może stanowić koszt uzyskania przychodu.

Dyrektor izby dodał, że o tym, co jest celowe i potrzebne firmie, decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa jednak obowiązek wykazania, że poniesienie kosztów ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów, zwłaszcza gdy dojdzie do sporu w tej kwestii.