Takie zmiany zakłada zgłoszony przez Platformę Obywatelską projekt nowelizacji ustawy o podpisie elektronicznym i VAT.

[ramka][b]Zobacz: [link=http://www.rzeczpospolita.pl/pliki/prawo/pdf/projekt_nowelizacji_pidpis_elektroniczny_VAT 2010.pdf]Projekt ustawy nowelzującej ustawy o podpisie elektronicznym i VAT (pdf.)[/link][/b][/ramka]

Jedna ze zmian, która dotyczy art. 29 ust. 4 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link], przewiduje, że odbiór faktury elektronicznej [b]będzie można potwierdzić e-mailem, komunikatem systemowym lub w jakiejkolwiek innej formie elektronicznej[/b]. Dotychczas przepisy nie regulowały kwestii potwierdzenia e-faktur.

[srodtytul]Komunikat odbiorcy[/srodtytul]

Przypomnijmy, że przedsiębiorca, który udzielił rabatu i chce obniżyć podatek, musi czekać na potwierdzenie odbioru faktury korygującej.

Szkoda jednak, że posłowie nie zdecydowali się na usunięcie z ustawy o VAT tego wymogu. Kwestię zgodności polskich przepisów z prawem UE w tym zakresie ma rozstrzygnąć Trybunał Sprawiedliwości UE.

Korzystne rozwiązanie dla firm przewiduje proponowany przez posłów art. 108c ust. 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link]. Stanowi on, że za naruszenie integralności treści faktury nie uważa się zmian, które wynikają z natury technologii zastosowanej do wystawiania i przesyłania tych dokumentów w formie elektronicznej, jeżeli nie zmieniają się przy tym obowiązkowe dane umieszczane na e-fakturze. Dotychczas zdarzało się, że organy podatkowe kwestionowały m.in. wizualizację dokumentów przesyłanych w systemie EDI ze względu na ich specyfikę techniczną.

Z kolei projektowany art. 108d zakłada, iż duplikat i korektę faktury elektronicznej będzie można wystawiać także w dowolnej formie, również papierowej, zgodnie z ustaleniami stron. Dotychczas firmy musiały się trzymać raz wybranej formy przesyłania. Jeśli faktury miały formę elektroniczną, to w ten sam sposób trzeba było wystawić duplikat i korektę.

[srodtytul]Nie wszystkie dobre[/srodtytul]

Posłowie zaproponowali również w art. 108c [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17D1F175CBC1000681743E9D550EDE8C?n=1&id=172827&wid=337454]ustawy o VAT[/link] ułatwienie w przesyłaniu faktur. Polega ono na zastosowaniu tzw. zaawansowanego podpisu elektronicznego, który musi być m.in. jednoznacznie przyporządkowany i umożliwiać identyfikację podpisującego.

[b]Dla firm bardziej korzystne są jednak rozwiązania, które obowiązują już od 1 stycznia 2011 r.[/b] Zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów firmy mogą przesyłać faktury w dowolnej formie, m.in. e-mailem, pod warunkiem zapewnienia autentyczności ich pochodzenia, integralności treści i czytelności.

Propozycje dotyczące sposobu przechowywania faktur elektronicznych są podobne do tych wprowadzonych w rozporządzeniu ministra finansów. Posłowie opowiadają się za stosowaniem systemów informatycznych w różnych konfiguracjach technicznych i biznesowych, m.in. przy wykorzystaniu takich nośników danych, jak płyty CD, DVD, BD, HD-DVD, dyski twarde i karty pamięci.

Nowelizacja ma wejść w życie trzy miesiące po ogłoszeniu.

[i] [b]Etap legislacyjny:[/b]

- projekt przed pierwszym czytaniem w Sejmie[/i]

[ramka][b]Opinia:[/b]

[b]Michał Borowski, doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg i Wspólnicy[/b]

Projekt poselski zawiera kilka ciekawych propozycji, które będą ułatwieniem dla firm. Część zmian polega na uściśleniu przepisów, które budziły najwięcej wątpliwości. Jedną z nich jest doprecyzowanie sposobów potwierdzania odbioru korekt do e-faktur. Łatwiej będzie ustalić, kiedy przedsiębiorca może rozliczyć VAT wynikający z korekty. Szkoda jednak, że w projekcie nie zdecydowano się na całkowitą rezygnację z warunku posiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących zarówno papierowych, jak i elektronicznych. Lepiej jednak, by posłowie wycofali się z propozycji dotyczących wystawiania i przesyłania faktur drogą elektroniczną, gdyż rozporządzenie ministra finansów obowiązujące od 1 stycznia zawiera rozwiązania dalej idące i korzystniejsze dla firm. Są zasadniczo oparte na przepisach wspólnotowych. [/ramka]

[ramka][b]Zobacz poradnik: [link=http://www.rp.pl/temat/565095.html]Zmiany w VAT w 2011 r.[/link][/b]

Sprawdź również [link=http://www.rp.pl/artykul/581689_Gdzie-szukac-nowych-przepisow-o-VAT.html]gdzie zostały opublikowane najnowsze VAT-owskie zmiany[/link][/ramka]

[ramka] [b]Przeczytaj również: [link=http://www.rp.pl/artykul/55807,588729-Wyjasnienia-MF---faktury-elektroniczne-.html]Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów dotyczące faktur elektronicznych od 1 stycznia 2011 r.[/link][/b][/ramka]