[b]Tak.[/b] Z przepisów rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, wynika, że podstawową formą korygowania faktury jest wystawienie faktury korygującej, a w niektórych przypadkach – noty korygującej.
Żaden jednak z przepisów rozporządzenia czy [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BF6307E1B2EBFADB060F39438D7D6E6B?id=172827]ustawy o VAT[/link] nie zawiera regulacji dotyczącej możliwości anulowania wystawionej przez podatnika faktury VAT. Nie oznacza to jednak, że w praktyce jest to niemożliwe.
Jak wynika bowiem z [b]interpretacji Izby Skarbowej w Warszawie z 19 sierpnia 2010 r. (IPPP2/443-397/10-4/KOM)[/b], „w celu uproszczenia obrotu, w przypadku gdy wystawiona faktura VAT nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego (tj. odebrana przez nabywcę), uznaje się powszechnie, że nie ma konieczności poprawiania błędów na fakturze poprzez wystawienie faktury korygującej.
Dopuszczalne jest anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie. Wówczas sprzedawca powinien przechowywać oryginał i kopię faktury wraz z wyjaśnieniem”.
Czytelnik może zatem w drodze wyjątku anulować niesłusznie wystawioną fakturę, pod warunkiem, że nie doszło do faktycznego wykonania czynności określonych w fakturze oraz że nie została ona wprowadzona do obrotu prawnego, a podatnik ma w swojej dokumentacji oryginał i kopię faktury (kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach).
Jak wynika ze wspomnianej interpretacji, „anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Ponadto podatnik powinien dołożyć należytej staranności przy dokumentowaniu zaistniałych zdarzeń gospodarczych.
Sprzedawca winien posiadać zarówno kopię, jak i oryginał anulowanej faktury, a z przedmiotowego dokumentu powinno jednoznacznie wynikać, że został on anulowany (np. przez przekreślenie oryginału i kopii faktury oraz dodanie adnotacji »anulowano«)”.
[i][b]Podstawa prawna:[/b]
– [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8D701499C3C77440C87294F3C7FF0FAC?id=291169] rozporządzenie ministra finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (DzU nr 212, poz. 1337 ze zm.)[/link][/i]