[b]Koniec z monopolem na przyznawanie statusu upoważnionego podmiotu gospodarczego (z ang. Authorised Economic Operator, w skrócie AEO) przez czterech w kraju dyrektorów izb celnych: w Gdyni, w Szczecinie, w Warszawie i we Wrocławiu.[/b]
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe zasady.
Chodzi o przepisy w sprawie właściwości miejscowej organów celnych. Dostosowują one przepisy wykonawcze do zmienionego przepisu art. 70 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B8C309C3CFD02EBD9ED84A0D1E7534E5?id=71446]ustawy – Prawo celne (DzU z 2008 r. nr 215, poz. 1355)[/link].
Jak dowiedzieliśmy się w MF, to ostateczna wersja projektu, jaką przekazało ono właśnie do uzgodnień międzyresortowych.
Zmiana jest zasadna. Od 1 lipca 2010 r., tj. od dnia, kiedy mają zacząć obowiązywać przygotowane regulacje, firmy będą składać wnioski o wydanie świadectwa upoważnionego przedsiębiorcy (AEO) do dyrektora właściwej – według siedziby przedsiębiorcy – izby celnej. Jak twierdzi Ministerstwo Finansów w uzasadnieniu, to najprostsze rozwiązanie tej kwestii. Za nim zresztą opowiedziała się większość izb celnych.
Co więcej taki sposób uregulowania właściwości miejscowej organu celnego nie dość, że nie naraża na spory kompetencyjne, to jeszcze zapewnia najlepszy dostęp do ewidencji celnych i zapisów księgowych prowadzonych przez przedsiębiorcę, które niezależnie od miejsca prowadzenia działalności gospodarczej muszą być dostępne w siedzibie przedsiębiorcy. Bo tego wymaga ustawa o rachunkowości.
„Kwestie te są istotne w toku postępowania audytowego mającego na celu sprawdzenie spełniania przez przedsiębiorcę warunków i kryteriów do uzyskania świadectwa AEO” – wyjaśnia MF w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia.
Przypomnijmy, że uzyskanie statusu AEO oznacza wymierne korzyści dla firm. Posiadanie certyfikatu upoważnionego przedsiębiorcy wiąże się bowiem z konkretnymi ułatwieniami, takimi jak mniejsza liczba kontroli (fizycznych i kontroli dokumentów) czy możliwość wnioskowania o przeprowadzenie kontroli w innym miejscu niż urząd celny, a także o przeprowadzenie kontroli w sposób priorytetowy u przedsiębiorcy o statusie AEO, który został do niej wytypowany.
[b]Projektowane rozporządzenie wprowadza także zmiany w strukturze organizacyjnej Służby Celnej (zakłada między innymi likwidację IC w Kielcach, w Opolu i w Rzepinie).[/b]