Częstowanie kontrahentów alkoholem podczas spotkań biznesowych jest coraz powszechniejszą praktyką. Naszym zdaniem takie zachowanie nie ma przejawów okazałości czy wystawności. Zatem zwyczajowy poczęstunek napojami alkoholowymi, będący elementem oprawy danego spotkania, który nie ma wystawnego i okazałego charakteru, powinien być kosztem uzyskania przychodu.

Niestety w ocenie organów podatkowych wydatki na zakup produktów alkoholowych noszą znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację, wyłączonych z kosztów podatkowych, ponadto na ogół nie wiążą się ze specyfiką prowadzonej działalności. Ich charakter bezsprzecznie świadczy o kreowaniu pozytywnego wizerunku firmy, czyli kształtowaniu lepszego jej postrzegania na zewnątrz (tak np. [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 21 lipca 2008 r., ILPB3/423-237/08-2/MM[/b]).

[i]Autorzy są doradcami podatkowymi w TAXA GROUP SP. Z O.O.[/i]