[b]Organizujemy naszym kontrahentom konferencje o charakterze szkoleniowo-reklamowym w ośrodkach na terenie kraju. Są to spotkania branżowe, dwudniowe, z noclegiem, pełnym wyżywieniem oraz dodatkowymi atrakcjami typu pokazy artystów, sauna, basen. Czy możemy je zaliczyć do kosztów podatkowych?[/b]
Skoro zorganizowanie konferencji służy reklamie produktów spółki, jest dla niej kosztem podatkowym. Spotkania te mają na celu przedstawienie oferty produktów spółki, ich lepsze poznanie i zachęcenie klientów do zakupu. Koszty konferencji szkoleniowo-reklamowych, obejmujące m.in. wydatki na wynajem sali ze sprzętem, zaproszenia, materiały biurowe (notesy, długopisy, metrówki), noclegi, wyżywienie, parkingi, są więc kosztami uzyskania przychodu.
Problem jest z dodatkowymi atrakcjami, jakie zapewnia spółka w ramach szkolenia (np. występy artystyczne, wspólne imprezy plenerowe, basen, sauna). W ocenie organów podatkowych takie wydatki nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Noszą bowiem znamiona wystawności, okazałości, a więc mają cechy wydatków na reprezentację (tak np. [b]Izba Skarbowa w Poznaniu w interpretacji z 26 lutego 2008 r., ILPB3/423-222/07-4/MC).[/b]
[i] Autorzy są doradcami podatkowymi w TAXA GROUP SP. Z O.O.[/i]