Wynika tak z nowej ustawy akcyzowej i opublikowanego przez Ministerstwo Finansów projektu rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Regulacje te mają wejść w życie już 1 marca 2009 r.
Przepisy przewidują, że z podatku zwolnione zostają wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej w elektrowniach. Zapomniano jednak dodać w nich taką samą regulację dotyczącą elektrociepłowni, które w jednym procesie technologicznym wytwarzają energię elektryczną i wodę o wysokiej temperaturze dla miejskich sieci ciepłowniczych lub przemysłu.
[srodtytul]Dodatkowe koszty[/srodtytul]
Oznacza to, że [b]elektrociepłownie musiałyby płacić 60 zł akcyzy w cenie zakupu tony mazutu[/b] zużywanego do produkcji energii, a dotychczas były z niej zwolnione.
Co prawda zakłady te zużywają głównie węgiel, jednak mazut też odgrywa znaczącą rolę w ich działalności.
– Jeśli przepisy wejdą w życie w tym kształcie, będzie to kolejne obciążenie finansowe dla elektrociepłowni, od których wymaga się utrzymywania cen ciepła na jak najniższym poziomie – powiedział „Rz” Krzysztof Krukowski, rzecznik prasowy Elektrociepłowni Kraków. – Wcześniej musiały one ponieść zwiększone koszty z powodu podwyżki o kilkadziesiąt procent cen węgla, a także z powodu przyznania im zbyt niskich limitów emisji CO2.
Jak poinformował Krukowski, Elektrociepłownia Kraków zużywa w zależności od sezonu 1000 – 1500 ton mazutu.
W przepisach akcyzowych jest również luka dotycząca olejów ciężkich wykorzystywanych do celów żeglugowych, np. w kutrach rybackich. Obecnie paliwo żeglugowe jest zwolnione z akcyzy. Tymczasem w projekcie rozporządzenia zawężono zwolnienie, co oznaczać będzie opodatkowanie ciężkiego paliwa żeglugowego akcyzą. Stracą na tym oczywiście jednostki, które wykorzystują do napędu olej ciężki.
Ministerstwo Finansów nie wyklucza jednak, że [b]zapisy dotyczące elektrociepłowni i paliwa żeglugowego mogą się jeszcze zmienić w ciągu najbliższych dwóch – trzech tygodni. [/b]
– Projekt został przesłany do konsultacji międzyresortowych i społecznych. Może w związku z tym ulec mniejszym lub większym zmianom. Zapewne tak będzie – powiedział „Rz” Witold Lisicki, rzecznik wiceministra Jacka Kapicy.
[srodtytul]Smary z UE ze zwolnieniem[/srodtytul]
W projekcie rozporządzenia dodano natomiast zwolnienie z akcyzy dla olejów smarowych, rozszerzając w ten sposób listę olejów, które będzie można nabywać z państw Unii Europejskiej ze zwolnieniem.
Ministerstwo Finansów nie zdecydowało się jednak na całkowicie zniesienie podatku od tych wyrobów. Projekt pozwala mianowicie zwolnić z akcyzy oleje smarowe przeznaczone do celów innych niż napędowe i opałowe, ale pozostawia obowiązek zapłaty akcyzy od olejów silnikowych. W rezultacie wciąż znaczna grupa olejów smarowych będzie realnie obciążona akcyzą.
Regulacje te budzą wątpliwości ekspertów, którzy wskazują na ich niezgodność z prawem Unii Europejskiej. [b]Zakwestionował je również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie (sygn. I Sa/Sz 62/08), który uznał, iż – zgodnie z dyrektywą – nie są to wyroby akcyzowe zharmonizowane, więc nie powinny podlegać temu podatkowi.[/b]
[ramka][b]Opinia: Wojciech Kotala doradca podatkowy w DLA Piper[/b]
Pozostał niecały miesiąc do wejścia w życie nowej ustawy o akcyzie, a projekty rozporządzeń wykonawczych przygotowane przez MF pełne są błędów i luk. Ograniczenie zwolnienia paliw żeglugowych do olejów lekkich to raczej pomyłka urzędników przygotowujących projekt rozporządzenia. Z kolei brak zwolnienia dla olejów ciężkich zużywanych w elektrociepłowniach jest zagadkowy. Ministerstwo powinno jak najszybciej wyjaśnić, czy zlikwiduje obowiązujące dziś zwolnienie – podatnicy handlujący mazutem muszą z wyprzedzeniem wiedzieć, jakie obowiązki będą na nich spoczywać. W sprawie olejów smarowych MF jest nieustępliwe i utrzymuje ciężar akcyzowy wbrew prawu UE. W moje ocenie każdy podatnik, który po 1 maja 2004 r. zapłacił akcyzę od olejów smarowych, powinien wystąpić o stwierdzenie nadpłaty i zwrot pieniędzy. [/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki
[mail=m.pogroszewska@rp.pl]m.pogroszewska@rp.pl[/mail]