Od 1 stycznia 2009 roku rozszerzona została lista deklaracji podatkowych, które można przesyłać drogą elektroniczną. Praktyka pokazuje jednak, że [b]deklaracje elektroniczne nie cieszą się dużym zainteresowaniem wśród podatników. Problem leży głównie w konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, którego uzyskanie wiąże się z dużymi kosztami, a na to często wiele firm nie stać.[/b]

[srodtytul]Resort obiecuje[/srodtytul]

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną, bez konieczności używania kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Resort chce, aby system ruszył w 2009 roku, ale nie wiadomo kiedy konkretnie, ponieważ prace jeszcze trwają.

Najczęściej składane drogą elektroniczną są podstawowe deklaracje VAT, czyli VAT-7. Firmy złożyły ich ponad 45,6 tys. Załączników ORD-ZU (uzasadnienie do składanych korekt deklaracji) złożono 4,4 tys., niemal tyle samo deklaracji PIT-11, o zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych pobranych przez płatników.

[srodtytul]Nie chcą, bo drogo [/srodtytul]

Według Ministerstwa Finansów e-deklaracje składa prawie 16 tys. podatników. Zawiadomienia o chęci rozliczania się elektronicznego złożyło ponad 22 tys. podatników.

Wiceminister finansów Andrzej Parafianowicz przyznał w odpowiedzi na interpelację poselską z połowy listopada 2008 r., że obowiązek stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego ze względu na koszty związane z jego użytkowaniem ogranicza dostępność usług świadczonych podatnikom poprzez serwis internetowy [link=http://www.e-deklaracje.gov.pl]www.e-deklaracje.gov.pl[/link]. Dodał, że w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji trwają prace nad udostępnieniem obywatelom jednego z kanałów dostępu do usług administracji publicznej poprzez Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej – ePUAP.

Ma to być rozwiązanie alternatywne dla stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego w kontaktach z administracją publiczną, szczególnie w okresie „przejściowym, zanim zaczniemy korzystać z biometrycznych dowodów osobistych" – poinformował wiceminister. Dodał, że „ePUAP – z chwilą pełnego wdrożenia – stanowić będzie bezpieczny i w pełni zgodny z prawem elektroniczny kanał udostępniania obywatelom usług administracji publicznej”.

[srodtytul]Prościej już za 2008 rok?[/srodtytul]

Wiceminister zapewnił, że Ministerstwo Finansów poszukuje rozwiązania, które zachowując odpowiedni poziom bezpieczeństwa stosowanych procedur, usunie w istotny sposób ograniczenia wynikające ze stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego. Zapewnił, że wysiłki Ministerstwa Finansów powinny zaowocować usprawnieniem kampanii składania zeznań rocznych za 2008 rok.